EN
نقشه سایت
پست الکترونیک
۱۳۹۸ پنج شنبه ۲۷ تير
برگزاري بسيج ملي نمك درسطح شهرستان سربيشه
برگزاري بسيج ملي نمك درسطح شهرستان سربيشه
سيج ملي كاهش مصرف نمك
 
اهميت كاهش مصرف نمك)اول ديماه لغايت 15 بهمن سال جاري )به مدت 45 روز
تعريف نمك نامي است عام كه به كلرور سديم گفته مي شود، كلرور سديم به صورت بلورهاي سفيد مكعبي شكل با دانه هاي بسيار ريز در طبيعت وجود دارد. نمك طعام محصولي است متبلور، شورمزه و بدون بو كه عمدتا" از كلرور سديم تشكيل شده است. نمك به مقدار حدود 5-3 گرم در روز (نصف قاشق مرباخوري) مورد نياز است..
مصرف نمك در ايران
ايران يكي از پر مصرف‌ترين كشورهاست كه ميانگين روزانه مصرف نمك مردمانش3-2برابر استاندارد جهاني است.
طبق نظر محققان ميزان مصرف نمك در ايران حدود 10 تا 15 گرم در روز است كه اين ميزان بسيار بيشتر از حد استاندارد مصرف نمك (5 گرم) است.
سرانه مصرف نمك در يك سال توسط ايراني‌ها، شش كيلوگرم است؛‌ در حالي كه در جهان سالانه سه كيلو نمك مي‌خورند.
! ما دو برابر استانداردهاي جهاني غذايمان را شور مي‌كنيم!
•       نمك عامل افزايش فشار خون
مصرف زياد نمك ازمهمترين عوامل فشارخون بالا است.
امروزه با توجه به شيوع بالاي بيماري هاي قلبي و عروقي و پرفشاري خون مصرف زياد نمك به عنوان يكي از مهم ترين عوامل خطر در بروز اين بيماري ها شناخته شده است.
آمارها نشان مي دهد كه از هر 380000 موررد مرگ و مير در كشور 135000 مورد آن ناشي از بيماري هاي قلبي و عروقي بوده مي باشد.
 تحقيقات نشان مي دهد كه شيوع فشار خون بالا در كشورهايي كه دريافت بالاي نمك دارند بيشتر است و هر قدر ميزان نمك مصرفي روزانه در جوامع كمتر باشد به همان نسبت شيوع فشار خون بالا كاهش مي يابد.
 
•         سازمان بهداشت جهاني اعلام كرده است كه ميزان مصرف سديم در بالغين بايد كمتر از 2300ميلي گرم در روز (معادل حدود 5 گرم نمك)باشد.
•         كاهش مصرف نمك تنها به بزرگسالان توصيه نمي شود . بلكه با توجه به اين امر كه ذائقه هر فرد از دوران كودكي شكل مي گيرد، تلاش خانواده در جهت ذائقه سازي سالم در كودكان از اهميت بسزايي برخوردار است.
•         ذائقه كودكان را از اوايل زندگي به غذاي كم نمك عادت دهيد
•         به غذاي كودك زير يكسال نمك اضافه نكنيد تا ذائقه او به غذاهاي شور عادت نكند.
•         در افرادي كه در طول زندگي خود غذاهاي شور و پرنمك مصرف كرده اند شانس افزايش فشار خون بيشتر است
•         انواع محصولات غذايي مثل سوسيس، كالباس، كنسروها، خيارشور، تنقلات شور مثل چيپس و انواع فراورده هاي غلات حجيم شده و انواع سس ها حاوي مقادير زيادي نمك هستند.
بررسي‌هاي انجام شده مشخص كرده درصورتي كه افراد تنها 3 گرم از مصرف روزانه نمك خود را كاهش دهند، حدود 50 درصد از بيماري‌هاي قلبي عروقي كاهش خواهد يافت.
•       نمك يك مانع بزرگ براي داشتن اسكلت محكم !
•       حدود نيمي از زنان مسن تر از 45 سال و 90 درصد زنان مسن تر از 75 سال به بيماري پوكي استخوان مبتلا مي شوند.
•       يكي از دلايل پوكي استخوان مصرف زياد نمك است.
•       كاهش تراكم توده ي استخوان به دنبال دريافت زياد نمك در زنان يائسه بيشتر از سايرزنان ميباشد .
•       مردان مسن نيز به پوكي استخوان مبتلا مي شوند كه البته ميزان ابتلاي آنان كمتر از زنان است.
•       به طور تقريبي از هر سه زن يك نفر و از هر دوازده مرد يك نفر به پوكي استخوان مبتلا مي شوند.
•       پوكي استخوان بيماري است كه با كم شدن توده ي استخوان و نابودي ساختمان بافت استخوان توصيف ميشود،كه منجربه شكستگي استخوان و افزايش خطر شكستگي لگن ،ستون فقرات و مچ دست ميشود.
•       در پوكي استخوان ،استخوان ضعيف شده و با كوچكترين ضربه دچار شكستگي شود.
•       پوكي استخوان باعث كاهش كيفيت زندگي و براي برخي باعث معلوليت دائمي مي گردد
•       از دست دادن استخوان ها به طور خاموش و بي سر و صدا اتفاق مي افتد و اغلب هيچ علامتي تا زمان رخ دادن شكستگي وجود ندارد
•       دريافت زياد نمك و سديم و مصرف غذا و تنقلات شور و پرنمك سبب كاهش بازجذب كلسيم از كليه شده و دفع اداراي آن را افزايش مي‌دهد كه خود عامل مهمي در كاهش تراكم استخواني و پوكي استخوان است.
مصرف بيش از 5گرم نمك در روز اثر مهمي بر كاهش تراكم استخوان دارد.
v     سرطان معده ارمغان مصرف زياد نمك
•         سرطان معده چهارمين سرطان رايج در جهان است.
•         در كشور ما  سرطان معده از سرطان هاي شايع مي باشد.
•         مصرف زياد نمك غذاهاي پرنمك و تنقلات شور مي‌تواند مخاط معده را تخريب كند و اين اتفاق يكي از راه‌هاي افزايش خطر سرطان معده است.
•         مطالعات نشان مي‌دهد مصرف مواد غذايي پر نمك شانس ابتلا به سرطان معده را در جامعه افزايش مي دهد.
•         هميشه مصرف بالاي نمك به معني شور كردن غذاها نيست، بلكه درصد بالايي از نمكي كه روزانه مصرف مي‌كنيم، نمك پنهان است كه در درون مواد غذايي گوناگون وجود دارد.
•         نان، انواع گوشت‌هاي فرآوري شده مانند همبرگر و سوسيس، كالباس، گوشت و ماهي نمك‌سود شده و همچنين خيار شور، انواع ترشي ها و شورها، پنير،خشكبار بوداده نمك زيادي دارند.
•         توصيه شده است كه مصرف روزانه نمك  كمتر از 5گرم يعني معادل يك قاشق چايخوري باشد.  
بر اساس مطالعات شانس ابتلا به سرطان در كساني كه روزانه 12 تا 15 گرم نمك مصرف مي كند بيشتر است.
اهميت كاهش مصرف نمك در سلامت كودكان
•         عادات غذايي در دوران كودكي به ويژه سنين 5-2 سالگي شكل مي گيرد و با توجه به اينكه سليقه هاي غذايي در اين دوران پايه گذاري شده وتا سال ها پايدار مي ماند ، بنابراين عادات غذايي سالم را بايد از دوران كودكي پايه ريزي نمود.
•         يكي از راههاي كنترل و پيشگيري از فشار خون بالا در كودكان ،كاهش دريافت نمك مصرفي آنهاست .
•         نمك از طرق مختلف مانند مراحل تهيه و پخت غذا ، مصرف انواع سوپهاي آماده ، انواع شورها ،ترشي ها  و كنسروها ، مصرف سوسيس، كالباس و همبرگر و تنقلات شور مانند چيپس و فراورده هاي غلات حجيم شده دريافت ميشود .
•         يكي از مهمترين دليل مصرف زياد نمك ، عادت به طعم شور است. با كاهش مصرف نمك، ذائقه به غذاي كم نمك عادت مي كند.
•         محيط خانواده ( خواهر و برادران بزرگتر، عادات و رفتار غذايي والدين، محيط صرف غذا) ، مسائل اجتماعي     ( اشتغال مادران ،صرف حداقل يك وعده  غذا يا بيشتر در مهد كودك ، مدرسه ،  استفاده از غذاهاي آماده و...) وپيام هاي  رسانه ها به ويژه تبليغات تلويزيوني نقش مهمي در دريافت و عادات غذايي كودكان دارند.
•         براي كودكان حداكثر ميزان توصيه شده براي مصرف نمك كمتر از 3 گرم در روز است و بهتر است همين مقدار از نمك يد دار تصفيه شده باشد.
•         يد يكي از مواد مغذي ضروري براي رشد و تكامل كودكان است. به طوري كه كمبود آن موجب كاهش بهره هوشي مي شود.
•         در غذاي كمكي كودك  از نمك در تهيه ، پخت و هنگام دادن  غذا به كودك استفاده نكنيد تا ذائقه او به طعم شور عادت نكند.
توصيه هايي براي كاهش مصرف نمك در كودكان بالاتر از يكسال:
•         غذاي خانواده را با نمك كم تهيه كنيد.
•         از گذاشتن نمكدان  در سفره خودداري كنيد.
•         از سبزي هاي معطر تازه يا خشك مانند( نعناع ؛ مرزه؛ ترخون ؛ ريحان و ...  ) يا  سير،  پياز، ليموترش تازه و آب نارنج براي بهبود طعم غذا و كاهش مصرف نمك استفاده كنيد.
•         مصرف سوپ هاي آماده، سس ها و محصولات فرآيند شده مثل فست فودها ( پيتزا ، همبرگر ، سوسيس وكالباس و...)  را در برنامه غذايي كودكان به حداقل برسانيد.
•         از غذاهاي كنسرو شده مانند تن ماهي در برنامه غذايي روزانه استفاده كنيد.
•         مصرف انواع شورها و ترشي ها در برنامه غذايي روزانه كاهش دهيد.
•         از تنقلات شور (فراورده هاي غلات حجيم شده ، چيپس ، چوب شور ، وسايرتنقلات كم ارزش غذايي و شور ) را در برنامه غذايي كودك استفاده نكنيد.
•         از  ذرت و حبوبات بو داده خانگي كم نمك مانند عدس برشته شده كم نمك، مغزها مانندگردو،فندق،بادام (خام و بدون نمك ) به عنوان ميان وعده در برنامه غذايي روزانه استفاده كنيد.
•         از پنير و دوغ كم نمك  در برنامه غذايي روزانه كودكان استفاده كنيد.
 
 
چگونه ميزان نمك مصرفي خود را كنترل كنيم؟
•         هنگام طبخ غذا ، مقدار نمك كمتري اضافه كنيد.
•         سرسفره از نمكدان استفاده نكنيد.
•         غذاهاي كنسرو شده و بسياري از مواد غذايي بسته بندي شده و آماده داراي مقادير زيادي نمك هستند، به همين دليل بهتر است مصرف اين گونه مواد غذايي را محدود كنيد.
•         براي بهبود طعم غذا و كاهش مصرف نمك در تهيه غذاها به جاي نمك از سبزي هاي تازه، سير، ليموترش، آب نارنج، آويشن، شويد و ... استفاده كنيد.
•         مصرف آجيل شور، چيپس، فراورده هاي غلات حجيم شده، انواع شورو ترشي، ماهي دودي، سوسيس و كالباس را كاهش دهيد.
•         جوش شيرين كه براي ورآمدن و پف كردن انواع نان و كيك به كار مي رود داراي مقدار زيادي سديم است. بنابراين در افرادي كه به علت بيماري، محدوديت مصرف نمك دارند مصرف محصولات غذايي كه جوش شيرين دارند هم بايد بسيار محدود شده يا قطع شود.
•         در برچسب بعضي مواد غذايي مقدار سديم موجود در 100گرم از ماده غذايي ذكر شده است. براي تبديل مقدارسديم به نمك بايستي آن را در عدد 5/2ضرب كنيد.
منبع: وبدا-روابط عمومي دانشگاه تعداد بازدید: 0 تاریخ درج: 1393/10/30
امتیازدهی
میانگین امتیازها:0 تعداد کل امتیازها:0
مشاهده نظرات (تعداد نظرات 0)
ارسال نظرات
نام  
آدرس پست الکترونیکی شما    
شماره تلفن
توضیحات  
تغییر کد امنیتی  
کد امنیت  
 
Powered by DorsaPortal