وبدا-روابط عمومی دانشگاه
اجرای اولین دوره ارزیابی بیرونی سازمان اورژانس کشور در راستای اعتباربخشی فوریتهای پیشبیمارستانی دانشگاه علوم پزشکی بیرجند
به
گزارش روابط عمومی دانشگاه نظر به آغاز روند اعتباربخشی موسسهای فوریتهای پیشبیمارستانی در کشور که باهدف بهبود کیفیت فرایندهای فوریتهای پیشبیمارستانی صورت میگیرد، در
تاریخ 27 و 99/11/28 بازدید تیم ارزیابان بیرونی سازمان اورژانس کشور از فوریتهای
پیشبیمارستانی دانشگاه علوم پزشکی بیرجند انجام شد.
شایانذکر
است در راستای پیادهسازی اعتباربخشی، خودارزیابی فوریتهای پزشکی در دانشگاه بر اساس سنجههای اختصاصی فوریتهای پیشبیمارستانی
در آذرماه انجام و با اجرای برنامههای بهبود کیفیت، اقدامات اصلاحی در جهت رفع
نقاط ضعف یافته شده، انجام و آمادگی لازم برای میزبانی از گروه ارزیابان اورژانس
کشور فراهم گردیده بود. گروه ارزیابان اورژانس کشور با سرپرستی سرکار خانم شصتی از
واحد کنترل کیفیت و اعتباربخشی و حضور آقایان
رستمی و اصانلو، ابتدا در جلسه ارائه مستندات و گزارش عملکرد مرکز حول 22 محور
ابلاغی، به بررسی عملکرد اورژانس دانشگاه بیرجند پرداخته و سپس بازدید و ارزیابی از ستاد اورژانس، EOC ، MCMC ،
دیسپچ، نقلیه، دپو حوادث وامداد هوایی و برخی پایگاههای شهری و جادهای صورت گرفت
که در طی آن گزارشها و مستندات مسئولین محورهای مختلف اعتباربخشی فوریتهای پیشبیمارستانی
موردبررسی قرار گرفت.
خانم
شصتی در جلسه پسخوراند بازدیدهای فوق عنوان نمود: این بازدیدها با حضور کارشناسان
و ارزیابان کشوری در جهت بررسی وضعیت موجود احصاء توانمندیها و مشکلات موجود مراکز
در جهت دستیابی به ایده آلهای موردنظر سازمان و بر پایه سنجههای اعتباربخشی بوده
که درنهایت سازمان در نظر دارد با شناسایی توانمندیهای مراکز، تجمیع نقاط قوت و رفع
نقاط ضعف در جهت یکسانسازی اجرای فرآیندها و کمک به مراکز در حال رشد بهمنظور رساندن
آنها به ایده آلهای مدنظر بر پایه ارزیابیهای واحد میباشد که در این زمینه
مرکز مدیریت حوادث و فوریتهای پزشکی دانشگاه بیرجند نیز با استفاده از خرد جمعی روندی
بسیار فعال و پویا را در راستای بهبود کیفیت خدمات طی کرده است.
دکتر
سید محمدرضا حسینی مدیر مرکز مدیریت حوادث و فوریتهای پزشکی بیرجند نیز ضمن تشکر
از اقدامات مسئولین واحدهای مرکز در راستای بهبود کیفیت خدمات، ضمن تأکید بر
دیدگاه فرایندی درروند بهبود کیفیت خدمات
اورژانس پی بیمارستانی، پایش و ارزشیابی را لازمه حصول برون دادها، اثرات و نتایج ایده آل و نهایتاً پیامد مطلوب همه تلاشهای نظام سلامت که افزایش امید به
زندگی هست عنوان نمود. همچنین تلاشهای اورژانس خراسان جنوبی در ایجاد فرهنگ
پاسخگویی اجتماعی و شفافیت در ارائه خدمات را تشریح نمود. در پایان لوح تقدیر
پرستار نمونه از طرف دکتر کولیوند ریاست سازمان اورژانس کشور تقدیم فرید فیروزی
مسئول واحد تجهیزات گردید و سایر پرسنل برجسته اورژانس نیز لوح تقدیر از مدیریت
مرکز دریافت کردند. همچنین فعالیتهای نوآورانه در
خدمات فوریتهای پزشکی خراسان جنوبی شامل موارد زیر ارائه گردید:
ایجاد
واحد کنترل کیفیت، کنترل زمانهای خارج از محدوده مجاز، کنترل ناوبری آمبولانسها با
استفاده از GPS، جلسات بارش افکار و تصمیم سازی (Open
Think Tank Network)، کمیته
آموزشی بررسی عملکرد، بازخوانی، و بازسازی
و پیگیری مأموریتها سیستم حمایت از تصمیمگیری تکنسین(supportive
decision making system)برخورد با خطاهای زمینهای، ارزیابی درونی، تهیه
گزارش وضعیت(SITREP) در
حوادث غیرمترقبه، اخذ رضایت قانونمند، باز
توزیع الکتروشوکها ، اولویت اعزام بر ارزیابی، تسری رویکردهای حرفهای( حساسیت، هشدارهای اولیه،
شناسایی فوریت، و فرهنگ پاسخگویی) در
خدمات، دیسپچ چندزبانه، دیسپچ معلولین، آموزشهای
ترکیبی و نظارت آنلاین، پروژه کلاس فراگیر و تجهیزات حفاظت فردی تولیدشده در
اورژانس بیرجند( اکسی هود، برانکارد ایزوله و PAPR)
نظر دهید