وبدا-روابط عمومي دانشگاه
دكتر عابدي در اجلاس روسا و معاونين شمال شرق كشور به بيان اقدامات طرح تحول آموزش پزشكي در دانشگاه پرداخت
اجلاس روسا و معاونين آموزشي دانشگاه هاي علوم پزشكي قطب شمال شرق كشور امروز 29 فروردين ماه 98 در سالن همايش مركز جامع درمان بيماري هاي خاص دانشگاه با حضور دكتر سيد علي حسيني رئيس مركز هيئت علمي وزارت بهداشت درمان و آموزش پزشكي برگزار شد.
به گزارش روابط عمومي دانشگاه، معاون آموزشي دانشگاه در اين اجلاس به بيان اهم دستاوردهاي بسته هاي طرح تحول و نوآوري در آموزش پزشكي دانشگاه علوم پزشكي بيرجند پرداخت و با اشاره به بسته اعتلاي اخلاق حرفه اي گفت: انعقاد تفاهم نامه جهت تبادل استاد بين حوزه و دانشگاه و تدوين سوگند نامه و عهدنامه جامع و كارآمد شاغلين حرفه پزشكي در راستاي ترويج و توسعه زيرساخت هاي اخلاق حرفه اي و طراحي نظام ديده باني صورت گرفته است.
به گزارش روابط عمومي دانشگاه، معاون آموزشي دانشگاه در اين اجلاس به بيان اهم دستاوردهاي بسته هاي طرح تحول و نوآوري در آموزش پزشكي دانشگاه علوم پزشكي بيرجند پرداخت و با اشاره به بسته اعتلاي اخلاق حرفه اي گفت: انعقاد تفاهم نامه جهت تبادل استاد بين حوزه و دانشگاه و تدوين سوگند نامه و عهدنامه جامع و كارآمد شاغلين حرفه پزشكي در راستاي ترويج و توسعه زيرساخت هاي اخلاق حرفه اي و طراحي نظام ديده باني صورت گرفته است.
دكتر فرشيد عابدي با اشاره به توسعه آموزش اخلاق پزشكي مبتني بر ارزش هاي ايراني- اسلامي افزود: كارگاه هاي اخلاق حرفه اي و كرسي هاي نظريه پردازي در زمينه آموزش، پژوهش، مديريت جهت اعضاي هئيت علمي و دستياران، دوره هاي بازآموزي اخلاق پزشكي با حضور اساتيد دانشگاه علوم قرآن و حديث، كرسي هاي هم انديشي اساتيد در زمينه اخلاق حرفه اي و برگزاري كارگاه اخلاق با موضوع اخلاق درماني/اخلاق در پژوهش/ اخلاق فاطمي و اخلاق در نشر در اين راستا برگزار شده است.
وي با اشاره به بسته مرجعيت علمي و آينده نگاري خاطرنشان كرد: تعيين حيطه هاي سرآمدي دانشگاه در عرصه آموزش علوم پزشكي، برگزاري كارگاه هاي ثبت اختراع، طرح هاي نوآورانه جهت اعضاي محترم هئيت علمي و برگزاري سمينار يك روزه مرجعيت علمي و آينده نگاري همراه با پخش همزمان آنلاين نيز در راستاي اجرايي شدن اين بسته بوده است.
معاون آموزشي دانشگاه تصريح كرد: راه اندازي مركز بهداشتي- درماني- آموزشي در بيرجند، راه اندازي كلينيك تخصصي پزشك خانواده، طراحي و پياده سازي آموزش دوره كارورزي پزشك خانواده از سال 95، پذيرش دستيار تخصصي پزشكي خانواده از سال 96 در راستاي شناسايي و تامين عرصه هاي آموزش مبتني بر جامعه از بسته آموزش پاسخگو و عدالت محور صورت گرفته است.
دكتر عابدي با اشاره به انطباق برنامه هاي آموزش عالي حوزه سلامت با نيازهاي جامعه به خدمات گفت: ادغام آموزش طب سنتي در كوريكولوم پزشكي عمومي و دندانپزشكي نيز برنامه ريزي شده است.
وي از بازنگري ساختار و عملكرد دانشگاه براساس نقشه راه گذار به دانشگاه نسل سوم خبر داد و افزود: تدوين نقشه راه حركت به سوي دانشگاه نسل سوم، تدوين آيين نامه حمايت از حضور اعضاي هئيت علمي در شركت هاي دانش بنيان و مراكز رشد، عقد تفاهم نامه 3 جانبه در همكاري با صنعت در راستاي توليد محصول فاخر، تدوين دوره هاي مهارت هاي كارآفريني و جهت دهي پايان نامه هاي تحصيلات تكميلي به سمت پژوهش هاي چند مركزي در اين راستا انجام گرديده است.
معاون آموزشي دانشگاه اضافه كرد: همكاري با مركز ملي تحقيقات راهبردي آموزش پزشكي در اجراي 2 پروژه طراحي الگوي ساختار سازماني دانشگاه هاي علوم پزشكي كارآفرين و طراحي و تدوين شاخص هاي برنامه درسي مبتني بر كارآفريني در دانشكده بهداشت دانشگاه علوم پزشكي بيرجند انجام مي شود.
دكتر عابدي با اشاره به ساير بسته هاي طرح تحول آموزش علوم پزشكي گفت: راه اندازي مركز جامع آزمون هاي الكترونيكي با ظرفيت 110 نفر، برگزاري 130 آزمون الكترونيكي مختلف در 6 ماهه دوم سال 97، تجهيز و راه اندازي اتاق تدريس آنلاين از راه دور در دانشكده پيراپزشكي، ساخت نمونه آزمايشي پلتفرم mobile- AR جهت ايجاد روش هاي استاندارد آزمايش دردستگاه هاي آزمايشگاهي، راه اندازي سامانه هاي تيوپ چند رسانه اي فرادانشگاهي و فراهم نمودن بستر توسعه آموزش مجازي در دانشكده هاي اقماري فردوس، قاين و طبس نيز از ديگر دستاوردهاي دانشگاه در حوزه آموزش است.
وي ادامه داد: پذيرش دانشجو در دوره هاي بلند مدت در رشته هاي پزشكي، دندانپزشكي،پرستاري،كارشناسي ارشد ايمونولوژي و علوم آزمايشگاهي، پذيرش دانشجو در دوره هاي كوتاه مدت در پزشكي (دوره استاژ)،مامايي (دوره 4 ماهه) و علوم آزمايشگاهي (دوره 4 ماهه)، پذيرش دانشجو در رشته علوم آزمايشگاهي به صورت Blended، برگزاري دوره آموزشي وبينارنوروسرجري و جراحي عمومي جهت دانشجويان افغانستان، اخذ مجوز برنامه آموزشي رشته پزشكي در مقطع MBBS جهت دانشجويان كشور افغانستان و ارائه پروپوزال رشته هاي كارشناسي علوم آزمايشگاهي و كارشناسي داروسازي به صورت Blended جهت كشور افغانستان به وزارت متبوع در راستاي توسعه همكاري هاي بين المللي و ارائه برنامه هاي آموزش
بين الملل انجام شده است.
معاون آموزشي دانشگاه از تدوين سند آمايش سرزميني و سند 5ساله مرجعيت علمي دانشگاه علوم پزشكي بيرجند با افق 1404 خبر داد و گفت: اخذ مجوز مجتمع آموزش عالي سلامت نهبندان، تربيت نيروي حدواسط رشته تكنسين سلامت دهان، افزودن دروس طب سنتي و كارآفريني سلامت به كوريكولوم آموزشي نيز برنامه ريزي و عملياتي شده است.
دكتر عابدي با اشاره به برنامه هاي توانمندسازي اعضاي هيئت علمي دانشگاه اظهار كرد: حمايت از اعضاي هئيت علمي (58 نفر) جهت گذراندن دوره ارشد آموزش پزشكي، برگزاري دوره هاي مدون فلوشيپ آموزش پزشكي، برگزاري 24 كارگاه در راستاي آموزش پزشكي و برگزاري كارگاه هاي آموزشي در زمينه توليد محتواي الكترونيكي به اين منظور برگزار شده است.
وي افزود: بهره برداري از مركز مهارت هاي باليني در فضايي به مساحت 600 متر مربع، برگزاري 131 كارگاه آموزشي و 27 آزمون صلاحيت باليني در سال 97 ، طراحي سامانه و اجراي فرايند آزمون هاي الكترونيكي وهمگن سازي آزمون هاي بخش باليني نيز از برنامه هاي معاونت آموزشي در زمينه ارتقا نظام ارزيابي علوم پزشكي بوده است.
معاون آموزشي به اهم اقدامات ساير بسته هاي طرح تحول به شرح ذيل پرداخت: ارتقا نظام ارزيابي علوم پزشكي، عقد تفاهم نامه همكاري علمي، آموزشي با دانشكده هنر دانشگاه بيرجند، راه اندازي آزمايشگاه خواب، ساخت دستگاه هاي ويژه درمان بي خوابي با استفاده از علوم بين رشته اي، استفاده از ظرفيت هاي شركت هاي دانش بنيان در جهت خلق محصول فاخر آموزشي، ساخت پرينتر سه بعدي دو نازله، تدوين طرح دوره دندانپزشكي جامعه نگر و ايجاد زيرساخت هاي لازم جهت راه اندازي كلينيك طب تسكيني و...
وي با اشاره به بسته مرجعيت علمي و آينده نگاري خاطرنشان كرد: تعيين حيطه هاي سرآمدي دانشگاه در عرصه آموزش علوم پزشكي، برگزاري كارگاه هاي ثبت اختراع، طرح هاي نوآورانه جهت اعضاي محترم هئيت علمي و برگزاري سمينار يك روزه مرجعيت علمي و آينده نگاري همراه با پخش همزمان آنلاين نيز در راستاي اجرايي شدن اين بسته بوده است.
معاون آموزشي دانشگاه تصريح كرد: راه اندازي مركز بهداشتي- درماني- آموزشي در بيرجند، راه اندازي كلينيك تخصصي پزشك خانواده، طراحي و پياده سازي آموزش دوره كارورزي پزشك خانواده از سال 95، پذيرش دستيار تخصصي پزشكي خانواده از سال 96 در راستاي شناسايي و تامين عرصه هاي آموزش مبتني بر جامعه از بسته آموزش پاسخگو و عدالت محور صورت گرفته است.
دكتر عابدي با اشاره به انطباق برنامه هاي آموزش عالي حوزه سلامت با نيازهاي جامعه به خدمات گفت: ادغام آموزش طب سنتي در كوريكولوم پزشكي عمومي و دندانپزشكي نيز برنامه ريزي شده است.
وي از بازنگري ساختار و عملكرد دانشگاه براساس نقشه راه گذار به دانشگاه نسل سوم خبر داد و افزود: تدوين نقشه راه حركت به سوي دانشگاه نسل سوم، تدوين آيين نامه حمايت از حضور اعضاي هئيت علمي در شركت هاي دانش بنيان و مراكز رشد، عقد تفاهم نامه 3 جانبه در همكاري با صنعت در راستاي توليد محصول فاخر، تدوين دوره هاي مهارت هاي كارآفريني و جهت دهي پايان نامه هاي تحصيلات تكميلي به سمت پژوهش هاي چند مركزي در اين راستا انجام گرديده است.
معاون آموزشي دانشگاه اضافه كرد: همكاري با مركز ملي تحقيقات راهبردي آموزش پزشكي در اجراي 2 پروژه طراحي الگوي ساختار سازماني دانشگاه هاي علوم پزشكي كارآفرين و طراحي و تدوين شاخص هاي برنامه درسي مبتني بر كارآفريني در دانشكده بهداشت دانشگاه علوم پزشكي بيرجند انجام مي شود.
دكتر عابدي با اشاره به ساير بسته هاي طرح تحول آموزش علوم پزشكي گفت: راه اندازي مركز جامع آزمون هاي الكترونيكي با ظرفيت 110 نفر، برگزاري 130 آزمون الكترونيكي مختلف در 6 ماهه دوم سال 97، تجهيز و راه اندازي اتاق تدريس آنلاين از راه دور در دانشكده پيراپزشكي، ساخت نمونه آزمايشي پلتفرم mobile- AR جهت ايجاد روش هاي استاندارد آزمايش دردستگاه هاي آزمايشگاهي، راه اندازي سامانه هاي تيوپ چند رسانه اي فرادانشگاهي و فراهم نمودن بستر توسعه آموزش مجازي در دانشكده هاي اقماري فردوس، قاين و طبس نيز از ديگر دستاوردهاي دانشگاه در حوزه آموزش است.
وي ادامه داد: پذيرش دانشجو در دوره هاي بلند مدت در رشته هاي پزشكي، دندانپزشكي،پرستاري،كارشناسي ارشد ايمونولوژي و علوم آزمايشگاهي، پذيرش دانشجو در دوره هاي كوتاه مدت در پزشكي (دوره استاژ)،مامايي (دوره 4 ماهه) و علوم آزمايشگاهي (دوره 4 ماهه)، پذيرش دانشجو در رشته علوم آزمايشگاهي به صورت Blended، برگزاري دوره آموزشي وبينارنوروسرجري و جراحي عمومي جهت دانشجويان افغانستان، اخذ مجوز برنامه آموزشي رشته پزشكي در مقطع MBBS جهت دانشجويان كشور افغانستان و ارائه پروپوزال رشته هاي كارشناسي علوم آزمايشگاهي و كارشناسي داروسازي به صورت Blended جهت كشور افغانستان به وزارت متبوع در راستاي توسعه همكاري هاي بين المللي و ارائه برنامه هاي آموزش
بين الملل انجام شده است.
معاون آموزشي دانشگاه از تدوين سند آمايش سرزميني و سند 5ساله مرجعيت علمي دانشگاه علوم پزشكي بيرجند با افق 1404 خبر داد و گفت: اخذ مجوز مجتمع آموزش عالي سلامت نهبندان، تربيت نيروي حدواسط رشته تكنسين سلامت دهان، افزودن دروس طب سنتي و كارآفريني سلامت به كوريكولوم آموزشي نيز برنامه ريزي و عملياتي شده است.
دكتر عابدي با اشاره به برنامه هاي توانمندسازي اعضاي هيئت علمي دانشگاه اظهار كرد: حمايت از اعضاي هئيت علمي (58 نفر) جهت گذراندن دوره ارشد آموزش پزشكي، برگزاري دوره هاي مدون فلوشيپ آموزش پزشكي، برگزاري 24 كارگاه در راستاي آموزش پزشكي و برگزاري كارگاه هاي آموزشي در زمينه توليد محتواي الكترونيكي به اين منظور برگزار شده است.
وي افزود: بهره برداري از مركز مهارت هاي باليني در فضايي به مساحت 600 متر مربع، برگزاري 131 كارگاه آموزشي و 27 آزمون صلاحيت باليني در سال 97 ، طراحي سامانه و اجراي فرايند آزمون هاي الكترونيكي وهمگن سازي آزمون هاي بخش باليني نيز از برنامه هاي معاونت آموزشي در زمينه ارتقا نظام ارزيابي علوم پزشكي بوده است.
معاون آموزشي به اهم اقدامات ساير بسته هاي طرح تحول به شرح ذيل پرداخت: ارتقا نظام ارزيابي علوم پزشكي، عقد تفاهم نامه همكاري علمي، آموزشي با دانشكده هنر دانشگاه بيرجند، راه اندازي آزمايشگاه خواب، ساخت دستگاه هاي ويژه درمان بي خوابي با استفاده از علوم بين رشته اي، استفاده از ظرفيت هاي شركت هاي دانش بنيان در جهت خلق محصول فاخر آموزشي، ساخت پرينتر سه بعدي دو نازله، تدوين طرح دوره دندانپزشكي جامعه نگر و ايجاد زيرساخت هاي لازم جهت راه اندازي كلينيك طب تسكيني و...
مشاهده اين خبر در وبدا(پايگاه خبري - اطلاع رساني وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشكي)/اينجا كليك نماييد.
کپی لینک کوتاه خبر:
نظر دهید