به مناسبت هفته آموزش انجام شد
دورهمی صمیمانه جمعی از اساتید دانشکده بهداشت و دانشگاه با بیان تجارب آموزشی
به مناسبت هفته آموزش، کارگاه "بیان تجارب آموزشی " در دانشکده بهداشت برگزار شد.
به گزارش روابط عمومی دانشکده بهداشت،رئیس دانشکده بهداشت در این کارگاه آموزشی، به چند مدل تخصصی آموزشی و رفتاری اشاره کرد و با ذکر تجارب آموزشی خود خصوصا در درس دفاع مقدس گفت: استاد می بایست انتقاد پذیر باشد به طوریکه دانشجو بتواند به راحتی نقد خود را از استاد و کلاس بیان کند.
دکتر محمدرضا میری با اشاره به تفاوت های نسلی دانشجویان فعلی و گذشته افزود: یکی از وظایف استاد این است که دانشجویان را درک کرده و متناسب با هر دانشجو برخورد مناسبی داشته باشد.
استاد بافت شناسی پزشکی دانشگاه نیز گفت: شیوه های تدریس در عین سادگی زاویه های ریزی دارد که همه اساتید کلیات رو می دانند ولی ممکن است نکات ظریف را در نظر نگیرند چرا که درک و اجرای این نکات بیشتر حاصل تجربه است.
دکتر محمد افشار با اظهار اینکه یکی از این زوایا داشتن تدریس پویا است. افزود: بدین معنی که باید بتوان تمام مخاطبین را همزمان به سمت خود جذب کرد. به عبارتی استاد باید در کلاس نهایت تسلط را داشته باشد و تمام زاویه ها را رصد کرده تا بتواند با تمام دانشجوها ارتباط برقرار کند.
وی تصریح کرد: متاسفانه استفاده زیاد از تلفن همراه، نوعی وابستگی ایجاد نموده و حتی در بین اساتید نیز در جلسات دانشگاه این موضوع به چشم می خورد. لذا تا خود اساتید این وابستگی را کم نکنند نباید انتظار داشته باشند که دانشجو نیز سر کلاس تمام تمرکز خود را بر روی درس گذاشته و به موبایل بی تفاوت باشد.
مدیر مرکز مطالعات و توسعه آموزش پزشکی دانشگاه گفت: اساتید علاوه بر اینکه روش های تدریس را باید بدانند،می بایست بتوانند انگیزه و امید را در دانشجوها زنده نگه دارند تا شاهد اتفاقات ناگواری که امروزه از نسل جوان می شنویم، نباشیم.
دکتر بتول اقبالی افزود، استاد می بایست مهارت های روان شناختی را در کنار درس به دانشجوها بیاموزد و از تجربیات آموزنده خود برای آن ها صحبت کند. اینکه دانشجو بتواند خودش را در برابر مشکلات قوی کرده و قدرت تاب آوری را در خود بالا ببرد تا پس از گذر از مشکلات بزرگ، حس کند بزرگ تر شده است.
بی بی نرجس معاشری عضو هیات علمی بازنشسته دانشکده بهداشت در سال ١۴٠٢ نیز از تجارب خود در طول خدمت گفت و نکات مفید تدریسی را از دیدگاه خود این گونه بیان کرد: این نکته درست است که آموزش بسیار مهم است ولی الگو بودن مهم تر است. اگر یک استاد رفتار درستی با دانشجو نداشته باشد نمی تواند به دانشجوها آموزش رفتار درست را بدهد چرا که خود در مقام استاد الگوی مناسبی برای دانشجوها نبوده است. همچنین بهتر است در پایان هر ترم استاد از دانشجوها بخواهد هر نقد و نظری در رابطه با نحوه تدریس و رفتار استاد دارند به صورت تایپ شده (که دستخط کسی مشخص نباشد) بدون نام به نماینده کلاس تحویل دهند تا استاد خود را در پایان ترم ارزیابی کند تا بر اساس آن نقاط قوت خود را تقویت و نکات منفی را اصلاح نماید.
وی در ادامه از انگیزه دادن به دانشجویان سخن گفت و اینکه باید برای همه رشته های تحصیلی ارزش قائل شویم و مدام دانشجوها را بخاطر قبولی در رشته خود تشویق نماییم و حس ناامیدی را از او دور کنیم.
دکتر حکیمه سابقی استادیار آموزش پزشکی دانشگاه در خصوص تجارب خود بیان داشت که در حال حاضر دانشجو مثل گذشته فقط یادگیرنده نیست. بلکه نقش های متفاوتی دارد مانند طراح، پردازشگر اطلاعات و... بدان معنی که دانشجو مانند پارتنر در کلاس است. استاد می بایست به دانشجو فرصت دهد تا خودش را نشان داده و بتواند پیشرفت کند.
وی افزود: دانشجو شاید در آینده فراموش کند که چه درسی با استادش داشته ولی همیشه رفتار و نحوه برخورد استاد در ذهنش ماندگار خواهد ماند.
دکتر میترا مودی مدیر گروه آموزش بهداشت و ارتقا سلامت ادامه داد که استاد باید در کنار علم، هنر داشته باشد که این هنر را باید در چند چیز دانست از جمله بحث ارتباط عاطفی، اخلاقیات و مسائل روز.
وی افزود: استاد می بایست اعتماد دانشجو را جلب کرده تا دانشجو بتواند مسائل و مشکلات خود را ابراز کند و از سویی استاد بتواند ویژگی ها و وجه تمایزهای هر دانشجو را درک کند. ارتباط دو طرفه بین استاد و دانشجو نیز بسیار مهم است چرا که استاد باید بتواند دانشجو را به درس و کلاس علاقه مند نماید.
دکتر مودی ادامه داد، نکته مهم دیگر این است که دانشجوها وقت آزاد بسیاری دارند، لذا بهتر است دانشگاه تلاش نماید این اوقات را با برگزاری دوره ها و کارگاه های مفید پر نماید. در این صورت است توانمندی های هر دانشجو نیز بروز پیدا می کند.
دکتر وحیده ابوالحسن نژاد استادیار مهندسی بهداشت حرفه ای نیز بیان داشت که بهتر است با دانشجوها با زبان خودشان صحبت کنیم نه با زبان خودمان. همچنین یکی از کارهای مفیدی که برای ارتباط موثر بین دانشجو و استاد انجام شده، برگزاری کافه کتاب است.
دکتر یحیی محمدی مدیر تحصیلات تکمیلی دانشگاه از بیان چند تجربه خود سخن گفت و ادامه داد: در یادگیری دانشجو در کلاس سه عضو بدن بسیار مهم است، مغز، قلب و معده که ما فقط برای مغز برنامه داریم و به دو عضو دیگر توجهی نمی کنیم.
همچنین وی از خاطرات تدریسی خود در طول سال های گذشته و نیز خاطرات ارزنده دوران دانشجویی خود از که اساتیدشان به یاد داشتند، مثال های کاربردی را بیان نمود.
در پایان جلسه مهندس عباسعلی رمضانی معاون آموزشی و دکتر نگین ناصح مسئول دفتر توسعه آموزش دانشکده بهداشت از حضور حاضرین و مدعوین در جلسه قدردانی و از سرکار خانم دکتر بی بی فاطمه باقرنژاد مسئول کارگروه پاسخ گویی اجتماعی دانشگاه، جهت پیشنهاد برگزاری این جلسه مفید تشکر کرد.
گفتنی است این کارگاه به همت دفتر توسعه آموزش دانشکده بهداشت و کارگروه پاسخ گویی اجتماعی دانشگاه، با حضور ریاست، معاونین آموزشی و پژوهشی و جمعی از اساتید و کارکنان دانشکده بهداشت در سالن شورای آن دانشکده برگزار شد.
نظر دهید