وبدا-روابط عمومی دانشگاه
دکتر میری: روابط عمومی ها وظیفه دارند، نسبت به جامعه و منافع همگان بیشتر احساس مسئولیت کنند
در ادامه سلسله دوره های آموزشی ویژه رابطین روابط عمومی دانشگاه، دوره تبلیغات در روابط عمومی به صورت ویدیو کنفرانس صبح امروز برگزار شد.
به گزارش روابط عمومی دانشگاه، سرپرست معاونت تحقیقات و فناوری دانشگاه با بیان اینکه بحث تبلیغ از مباحث مهم در روابط عمومی است گفت: معنای لغوی تبلیغ معادل رساندن پیام و در اصطلاح، کوششی است آگاهانه و حساب شده که به منظور تغییر ادراک و هم سو نمودن رفتار مخاطب با نیت مورد نظر مبلّغ صورت می گیرد.
دکتر محمدرضا میری با اظهار اینکه تبلیغ را باید نوعی اطلاع رسانی تعریف کرد افزود: ظاهراً تبلیغات هم چیزی شبیه خلاقیت، عشق و آرامش است. تقریباً همه می توانیم تا حد خوبی تشخیص بدهیم که چه چیزی تبلیغ است و چه چیزی نیست. اما تعریف دقیق آن ساده نیست.
وی با بیان اینکه تبلیغات زمانی که به مسائل حاد و فوری جامعه می پردازد، بیشترین تأثیر را دارد. خاطرنشان کرد: آدمهایی که تحصیلات چندانی ندارند بیشتر از دیگران در برابر تبلیغات آسیب پذیرند بویژه اگر تبلیغات، ارزشها، احساسات و باورهایشان را هدف قرار دهد.
استاد آموزش بهداشت و ارتقاء سلامت دانشگاه با تاکید بر اینکه اهمیت تبلیغات فرهنگی بر هیچ کس پوشیده نیست گفت: اگر این گونه تبلیغات توسط کارشناسان متخصص صورت نگیرد، بسیاری از ارزش های جامعه نادیده گرفته شده و اثربخشی لازم، انجام نخواهد گرفت.
دکتر میری با بیان اینکه هدف غایی تبلیغ و نوع تبلیغ نقش بسیار قابل توجهی در محتوای آن خواهد داشت ادامه داد: اگر در تبلیغی رضایت خداوند و هدایت مردم بسوی اهداف متعالی بعنوان اهداف اصلی در نظر باشد در اینجاست که این اهداف نقش قابل توجهی در محتوای تبلیغ دارد و می توان محتوای تبلیغ را پیش بینی کرد
وی با طرح این سوال که یک پیام در تبلیغ باید چه خصوصیاتی داشته باشد تا موثر واقع می شود اظهار داشت: انسان فطرتا وذاتا جمال وزیبایی را دوست دارد بنابراین طرح تبلیغی باید به این میل درونی (زیبادوستی )پاسخ دهد و پیام تبلیغی باید با عنایت به مخاطبان آن جامعه قابل فهم برای آن مخاطبان باشد یعنی عموم جامعه بتوانند فهمی ابتدایی از آن پیام داشته باشند.
دکتر میری افزود: پیام تبلیغی باید مستند باشد یعنی اگر حاصل یک پیام ومقصد نهایی تبلیغ از بین بردن جهل و نادانی است وقرار است درجامعه معرفت وآگاهی ایجاد کند و پیام تبلیغی در یک تبلیغ باید بتوان همزمان امید وبیم را در آن جامعه ایجاد کند یعنی بیم دهند . و امیدوار کننده باشد و پیام تبلیغ باید هم عرض با نیازهای جامعه باشد یعنی بتواند پاسخگوی نیازها باشد و همچنین در یک تبلیغ پیامهای تبلیغی باید با ارزشهای حاکم درجامعه همخوانی داشته باشد
سرپرست معاونت تحقیقات و فناوری دانشگاه به ذکر روایتی از امام صادق که می فرمایند: بر اساس مفاهیم نهج البلاغه روابط عمومی مثلث ارتباطات انسانی بر اساس سه محور چشم بینا، گوش شنوا و زبان گویا می باشد: بیناترین چشم آن است که در دل نیکی ها نفوذ کند، شنواترین گوش، گوشی است که پندپذیر است و بدترین گفتار دروغ است.
دکتر میری افزود: روابط عمومی جایگاهی است که کارگزاران آن باید نسبت به جامعه و منافع همگان , احساس مسئولیت کرده و حرفه خود را به چشم وسیله ای برای امرار معاش ننگرند
وی خاطرنشان کرد: موفقیت یک فرد در زندگی طبق فرمایشات حضرت امیرالمومنین علی(ع)، به عوامل مختلفی چون ایمان ، انگیزش ، تالش ، هدفمندی ، استعداد ، عزت نفس ، پشتکار ، تعقل و تدبیر و .... بستگی دارد
استاد دانشگاه با بیان اینکه انسان به 4 نوع ارتباط با خدا، ولی خدا، با مخلوقات و با خود نیازمند است تصریح کرد: ارتباط انسان با خدا ایجاد موحد می کند، ارتباط انسان با ولی خدا ایجاد الگو می کند، ارتباط انسان با انسان(مخلوقات) ایجاد خادم می کند و ارتباط انسان با خود ایجاد انسان هدفدار و خستگی ناپذیر می کند .
دکتر میری با بیان اینکه درجامعه هیچ چیز فاجعه بارتر از این نیست که انسان ها همه چیز داشته باشند ولی خود را باخته باشند گفت: مشکلات ارتباطی انسان با خدا، با ولی خدا و مخلوقات ، باعث بروز مشکلات درجامعه ، بروز انسان های مشرک، گمراه ، خائن و از همه مهمتر انسان سرگردان و پوچ می کند.
وی اضافه کرد: انسان ها برای اصلاح سبک زندگی خود می بایست ارتباط خود را با خدا ، ولی خدا ، مخلوقات و خود بهبود بخشیده که ثمره این ارتباطات خوب در یک زندگی باعث ایجاد انسان های موحد، الگو ،خادم و از همه مهمتر انسان های هدفدار و خستگی ناپذیر می شود.
برای مشاهده خبر در سایت وبدا وزارت بهداشت اینجا کلیک کنید.
کپی لینک کوتاه خبر:
نظر دهید