وبدا-روابط عمومي دانشگاه
رئيس اداره حسابداري مديريت دانشگاه از انبارگرداني پايان سال 97 گفت
رئيس اداره حسابداري مديريت دانشگاه در گفتگو با پايگاه اطلاع رساني خبري روابط عمومي دانشگاه به معرفي اين اداره پرداخت و گفت: اين اداره در گذشته به نام واحد اموال دانشگاه فعاليت داشته كه در چارت جديد به اداره حسابداري مديريت تغيير نام يافته است.
مسعود سحرخيز با بيان اينكه حسابداري مالي و حسابداري مديريت از اجزاء حسابداري است به تفاوت اين دو اشاره كرد و افزود: حسابداري مالي تهيه اطلاعات مالي و نتايج عمليات موسسه است كه براي استفاده كنندگان داخلي و خارجي مورد استفاده قرار ميگيرد و از يك استاندارد خاص تبعيت مي كند. اما در حسابداري مديريت اينگونه نيست و اداره حسابداري مديريت وظيفه آن تهيه اطلاعات مورد نياز مديريت براي برنامه ريزي، كنترل، تصميم گيري واستفاده بهينه ازمنابع است واز استاندارد خاصي هم پيروي نمي كند.
وي با اشاره به زير مجموعه هاي اداره حسابداري مديريت خاطرنشان كرد: اين اداره شامل3زير مجموعه كارشناس كالا و خدمات، واحد اموال و سه كارشناس تجزيه و تحليل اطلاعات در چارت سازماني است.
رئيس اداره حسابداري مديريت دانشگاه با اشاره به انبار گرداني از صورتهاي مالي و اينكه ابتدا بايد بدانيم صورتهاي مالي چيست؟ ادامه داد:صورتهاي مالي گزارشي مالي است كه در خصوص وضعيت و عملكرد مالي موسسه تهيه ميشود همانند تراز نامه، صورتحساب سود و زيان و صورتحساب جريان وجه نقد و...
سحرخيزبا اظهار اينكه بمنظور تهيه صورتهاي مالي و يا تحويل و تحول بين انبارداران، موجودي كالا كه جزو يكي از اقلام تراز نامه است بايد شمارش بشود افزود: اين شمارش طبق دستورالعمل انبارگرداني عمدتا در پايان اسفندماه هر سال انجام مي شود .
وي با اعلام اينكه هدف از انبار گرداني اثبات وجود و تعيين مقدار موجودي ها، از طريق شمارش تدوين شده است تصريح كرد: در خصوص انبار گرداني مي بايست كميته اي با حضور مسولان ارشد موسسه تشكيل و اعضاء اين كميته تعيين گردد كه اعضاء آن شامل رييس، نائب رييس، عضو كميته، ثبات و شمارشگر و معمولا يك فرد كه مسئوليتي در ارتباط و كنترل و نگهداري حساب موجوديها دارد بعنوان هماهنگ كننده انتخاب ميشود و طبق دستور العملي كه از طريق وزارت خانه ابلاغ شده، شمارش اموال در پايان سال انجام ميگيرد .
رئيس اداره حسابداري مديريت دانشگاه زمان انبار گرداني را طبق مصوبه اي كه در كمبته انبار گرداني به تصويب رسيده از 15 لغايت 26 اسفند سال جاري اعلام كرد و گفت: واحدها اختيار دارند كه بر اساس نياز و حجم كاري ، تاريخ انبار گرداني را بين اين دوتاريخ عنوان شده انتخاب و انجام دهند.
وي با اشاره به زير مجموعه هاي اداره حسابداري مديريت خاطرنشان كرد: اين اداره شامل3زير مجموعه كارشناس كالا و خدمات، واحد اموال و سه كارشناس تجزيه و تحليل اطلاعات در چارت سازماني است.
رئيس اداره حسابداري مديريت دانشگاه با اشاره به انبار گرداني از صورتهاي مالي و اينكه ابتدا بايد بدانيم صورتهاي مالي چيست؟ ادامه داد:صورتهاي مالي گزارشي مالي است كه در خصوص وضعيت و عملكرد مالي موسسه تهيه ميشود همانند تراز نامه، صورتحساب سود و زيان و صورتحساب جريان وجه نقد و...
سحرخيزبا اظهار اينكه بمنظور تهيه صورتهاي مالي و يا تحويل و تحول بين انبارداران، موجودي كالا كه جزو يكي از اقلام تراز نامه است بايد شمارش بشود افزود: اين شمارش طبق دستورالعمل انبارگرداني عمدتا در پايان اسفندماه هر سال انجام مي شود .
وي با اعلام اينكه هدف از انبار گرداني اثبات وجود و تعيين مقدار موجودي ها، از طريق شمارش تدوين شده است تصريح كرد: در خصوص انبار گرداني مي بايست كميته اي با حضور مسولان ارشد موسسه تشكيل و اعضاء اين كميته تعيين گردد كه اعضاء آن شامل رييس، نائب رييس، عضو كميته، ثبات و شمارشگر و معمولا يك فرد كه مسئوليتي در ارتباط و كنترل و نگهداري حساب موجوديها دارد بعنوان هماهنگ كننده انتخاب ميشود و طبق دستور العملي كه از طريق وزارت خانه ابلاغ شده، شمارش اموال در پايان سال انجام ميگيرد .
رئيس اداره حسابداري مديريت دانشگاه زمان انبار گرداني را طبق مصوبه اي كه در كمبته انبار گرداني به تصويب رسيده از 15 لغايت 26 اسفند سال جاري اعلام كرد و گفت: واحدها اختيار دارند كه بر اساس نياز و حجم كاري ، تاريخ انبار گرداني را بين اين دوتاريخ عنوان شده انتخاب و انجام دهند.
سحرخيز با اشاره به مراحل سه گانه شمارش انبارگرداني شامل قبل، حين و بعد از انبار گرداني گفت: در مرحله قبل از انبار گرداني يك سري اقدامات انجام مي شود كه واحدها مي بايست قبل از اينكه انبار گرداني شروع شود، برآوردها و احتياجات خود را تعيين و به انبار مراجعه، كالاهاي مورد نياز خود را دريافت كنند، چيدمان انبارها به شكلي انجام شود تا شمارش به آساني انجام پذير باشد و نصب تگ هاي انبار گرداني بروي كالا ها يك روز قبل از انبار گرداني و همچنين اقلام اسقاطي و اقلامي كه بدون استفاده را از ساير اقلام جدا شده باشد .
وي اضافه كرد: در مرحله حين شمارش كه براساس تگ هاي انبار گرداني با پرفراژ 3 قسمت كه از همديگر تفكيك شدند، و در شمارش قسمت اول از قسمت دوم جدا مي شود تا مشخص شود كه اين كالا براي يكبار شمارش شده است و چنانچه كالايي براي شمارش مشكل داشت شمارش دوم و سوم انجام مي شود.
سحرخيز با بيان اينكه با اشاره به مرحله بعد از شمارش بعنوان اخرين مرحله انبارگرداني افزود: كالاهاي شمارش شده در داخل فرم شمارش قرار گرفته و اين شمارش با سوابق دفتري موجود كالا مطا بقت داده ميشود و اگر مغايرتي نداشت انبار گرداني، صورتجلسه و خاتمه مي يابد و موجودي شمارش شده ثبت سيستم تعهدي ميگردد .
رئيس اداره حسابداري مديريت دانشگاه با اشاره به مزاياي انبارگرداني گفت: نظارت بر موجودي انبار يكي از اصلي ترين و مهمترين اصولي است كه بايد رعايت گردد تا باعث كاهش هزينه ها و استفاده بهينه از منابع گردد.
وي اضافه كرد: در مرحله حين شمارش كه براساس تگ هاي انبار گرداني با پرفراژ 3 قسمت كه از همديگر تفكيك شدند، و در شمارش قسمت اول از قسمت دوم جدا مي شود تا مشخص شود كه اين كالا براي يكبار شمارش شده است و چنانچه كالايي براي شمارش مشكل داشت شمارش دوم و سوم انجام مي شود.
سحرخيز با بيان اينكه با اشاره به مرحله بعد از شمارش بعنوان اخرين مرحله انبارگرداني افزود: كالاهاي شمارش شده در داخل فرم شمارش قرار گرفته و اين شمارش با سوابق دفتري موجود كالا مطا بقت داده ميشود و اگر مغايرتي نداشت انبار گرداني، صورتجلسه و خاتمه مي يابد و موجودي شمارش شده ثبت سيستم تعهدي ميگردد .
رئيس اداره حسابداري مديريت دانشگاه با اشاره به مزاياي انبارگرداني گفت: نظارت بر موجودي انبار يكي از اصلي ترين و مهمترين اصولي است كه بايد رعايت گردد تا باعث كاهش هزينه ها و استفاده بهينه از منابع گردد.
سحرخيز با بيان اينكه به منظور جلوگيري از انباشت بيش از حد و يا مواجهه شدن با كسري كالا در انبار مي بايست نقاط كنترلي موجودي مرتبط با هر كالا در انبار ، از جمله نقطه سفارش، حداكثر موجودي مجاز، حداقل موجودي مجاز و مقدار سفارش كالا مشخص گردد و به منظور استفاده بهينه از منابع، برنامه ريزي در خريد كالا را مد نظر قرار داد و گفت: روشهاي خريد بايد به شكل موثر مطابق با نياز هاي واحد باشد و امكان دستيابي به اطلاعات و رد يابي دقيق فرايند ها به طور واضح در واحد ديده شود و از لحظه ورود كالا به انبار تا زمان پرداخت و به مصرف گرفتن شدن كالا به طور شفاف در سيستم وجود داشته باشد .
وي خاطرنشان كرد: جهت استفاده بهينه از منابع و كاهش كالاهاي راكد بايد از طريق سيستم نظام نوين مالي كالاهاي كم مصرف، كالاهاي بدون مصرف ، كالاهاي بي مصرف و كالاهاي پر مصرف را شناسايي كرد و به صورت دوره اي گزارشات تهيه و در اختيار مديران گذاشته شود تا گزارشات تحليلي و آناليز قيمتها مورد بررسي قرار گيرد.
وي خاطرنشان كرد: جهت استفاده بهينه از منابع و كاهش كالاهاي راكد بايد از طريق سيستم نظام نوين مالي كالاهاي كم مصرف، كالاهاي بدون مصرف ، كالاهاي بي مصرف و كالاهاي پر مصرف را شناسايي كرد و به صورت دوره اي گزارشات تهيه و در اختيار مديران گذاشته شود تا گزارشات تحليلي و آناليز قيمتها مورد بررسي قرار گيرد.
کپی لینک کوتاه خبر:
نظر دهید