وبدا-روابط عمومي دانشگاه
محفل قرآني هفته با طعم تفسير آيه ولايت از زبان دكتر بهنام
محفل انس با قرآن كريم همزمان با دهه امامت و ولايت و در سالروز ورود آزادگان سرافراز به ميهن اسلامي درمسجد شهداي گمنام دانشگاه برگزار شد و در پايان نيز به رسم هر هفته همكاران شركت كننده در اين مراسم معنوي، به مقام شامخ شهداي گمنام دانشگاه اداي احترام كردند.
به گزارش روابط عمومي دانشگاه، در اين نشست معنوي هفتگي كه با محوريت بزرگداشت عيد بزرگ غديرخم و تفسير آياتي از قرآن برگزار شد، حافظ كل قرآن كريم به تفسير آيه 55 سوره مباركه مائده (إنّما وليكم الله و رسوله والّذين ءامنوا الّذين يقيمون الصّلوة و يؤتون الزّكوة و هم راكعون) پرداخت و گفت: برخي از آيات قرآن داراي نام اختصاصي هستند كه مي توان به آيه 255سوره بقره كه به آيت الكرسي ( آيات 256 و 257 نيز پيوست آيه الكرسي است)معروف است، آيه 281 سوره بقره به نام آيه دين، آيه 67 سوره مائده با عنوان آيه تبليغ و آيه 61 سوره آل عمران به نام آيه مباهله اشاره كرد.
به گزارش روابط عمومي دانشگاه، در اين نشست معنوي هفتگي كه با محوريت بزرگداشت عيد بزرگ غديرخم و تفسير آياتي از قرآن برگزار شد، حافظ كل قرآن كريم به تفسير آيه 55 سوره مباركه مائده (إنّما وليكم الله و رسوله والّذين ءامنوا الّذين يقيمون الصّلوة و يؤتون الزّكوة و هم راكعون) پرداخت و گفت: برخي از آيات قرآن داراي نام اختصاصي هستند كه مي توان به آيه 255سوره بقره كه به آيت الكرسي ( آيات 256 و 257 نيز پيوست آيه الكرسي است)معروف است، آيه 281 سوره بقره به نام آيه دين، آيه 67 سوره مائده با عنوان آيه تبليغ و آيه 61 سوره آل عمران به نام آيه مباهله اشاره كرد.
دكتر غلامرضا بهنام با بيان اينكه آيه 55 سوره مائده نيز به آيه ولايت شهرت يافته است افزود: كمتر آيه اي را مي توان يافت كه به اندازه آيه ولايت درباره آن بحث، نظر و تفاسير متعددي در بين شيعه و سني ارائه شده باشد.
وي با اظهار اينكه برخي از محققان عنوان كرده اند كه بين واژه "ولايت" و "ولايت" از جهات معني اختلافاتي وجود دارد خاطر نشان كرد: عده اي معتقدند كلمه ولايت با فتحه به معناي دوستي و كلمه ولايت با كسره به معناي سرپرستي و رهبري است و عده اي نيز فرقي بين اين دو كلمه قائل نيستند
مفسر قرآن كريم و نهج البلاغه با اظهار اينكه براي كلمه ولايت معاني زيادي نقل شده است افزود: سه معني آن شامل 1- دوستي و محبت 2- نصرت و ياري و 3- سرپرستي، تصرف و اولي الامر بودن كاربرد بيشتري دارد.
دكتر بهنام ادامه داد: واژه "ولي" در لغت به اين معناست كه وقتي بين دو چيز يا انسان همه واسطه ها و فاصله ها برداشته شود و اين دو كاملاً به هم متصل شوند، لذا به چنين قرب و نزديكي در زبان عرب ولي گفته مي شود .
وي با ذكر اين سوال كه به چه كسي در لغت "ولي الله "ميگويند؟ افزود: به كسي كه همه فواصل و واسطه ها را ازبين خود و خدا برداشته و بين او و خداوند هيچ فاصله اي نيست، البته اين معنا از نظر مكاني مد نظر نيست بلكه از نظر مقامي و شأني مورد توجه است چرا كه خداوند شي و جسم نيست.
حافظ كل قرآن كريم با اظهار اينكه در آيه 55 سوره مائده بايد توجه داشته باشيم كلمه "ولي" به كداميك از اين 3 معني كه در بالا عنوان شد نزديك تر است به ادامه تفسير آيه پرداخت و گفت: اولين نشانه ايمان براي كساني كه به خدا ايمان آورده اند اقامه نماز است و در اين جا صرف خواندن نماز مهم نيست بلكه بايد با فرهنگ نماز انس و خو گرفته باشند و اثار و بركات نماز در حيات و زيست ايماني، اجتماعي و خانوادگي آنان جلوه يابد و به عبارتي با نماز زندگي مي كنند.
دكتر بهنام ايتاي زكات را از ديگر دستورات الهي برشمرد كه در اين آيه به آن اشاره شده است و گفت: ايتا يعني دادن با سهولت و راحتي كه دادن زكات بايد اينگونه باشد زيرا كه آنچه به عنوان زكات به فقرا داده مي شود، خداوند در مال انسان قرار داده است و در اين ايه تاكيد شده است افراد با ايمان به راحتي و آساني حتي در ركوع زكات مي دهند.
وي در ادامه به شان نزول آيه پرداخت و با ذكر تفاسيري، نقل قولي از ابوذر غفاري را بيان كرد كه كلامي از پيامبر(ص) شنيدم وديدم كه اگردروغ بگويم لال وكور باشم و ادامه داد روزي در محضر رسول خدا بودم كه سائلي وارد مسجد شد وتقاضاي كمك كرد و هيچ كسي به او چيزي نداد و سائل دست به دعا برداشت كه خدايا تو شاهد باش در مسجد پيامبر تقاضاي كمك كردم و هيچ كس چيزي نداد، در اين هنگام امير مومنان علي عليه السلام كه نماز نافله مي خواند و در حال ركوع بود با انگشت كوچك دست راست خويش اشاره بر انگشتر كرد. و فقير آن را از دست ايشان خارج كرد
دكتر بهنام افزود: ابوذر نقل مي كند كه پيامبر دستان خويش را بر اسمان بلند كرد و گفت :بار خدا يا من محمد(ص) پيامبر وبرگزيده تو هستم، بار خدايا پس روشن گردان از براي من سينه ام را و اسان گردان براي من كار را وبگشاي بند زبانم را تا بفهمند مردم به اساني سخنان مرا و براي من وصي قرار ده از اهل من علي را كه برادر من است وشريك گردان او را در ولايت ورياست من ابوذر غفاري نقل مي كند كه هنوز دعاهاي پيامبر به پايان نرسيده بود كه جبريل امين نازل شد و آيه (انما وليكم الله ورسوله والذين امنوا الذين يقيمون الصلوه ويوتون الزكوه وهم الراكعون)
وي در پايان با طرح برخي شبهات كه در خصوص غدير مطرح مي شود به اين موارد پاسخ داد و ترجمه صحيح آيه را اينگونه عنوان كرد: ولىّ شما، تنها خدا و پيامبر او است و كسانى كه ايمان آورده اند همان كسانى كه نماز برپا مى دارند و در حال ركوع زكات مى دهند.»
وي با اظهار اينكه برخي از محققان عنوان كرده اند كه بين واژه "ولايت" و "ولايت" از جهات معني اختلافاتي وجود دارد خاطر نشان كرد: عده اي معتقدند كلمه ولايت با فتحه به معناي دوستي و كلمه ولايت با كسره به معناي سرپرستي و رهبري است و عده اي نيز فرقي بين اين دو كلمه قائل نيستند
مفسر قرآن كريم و نهج البلاغه با اظهار اينكه براي كلمه ولايت معاني زيادي نقل شده است افزود: سه معني آن شامل 1- دوستي و محبت 2- نصرت و ياري و 3- سرپرستي، تصرف و اولي الامر بودن كاربرد بيشتري دارد.
دكتر بهنام ادامه داد: واژه "ولي" در لغت به اين معناست كه وقتي بين دو چيز يا انسان همه واسطه ها و فاصله ها برداشته شود و اين دو كاملاً به هم متصل شوند، لذا به چنين قرب و نزديكي در زبان عرب ولي گفته مي شود .
وي با ذكر اين سوال كه به چه كسي در لغت "ولي الله "ميگويند؟ افزود: به كسي كه همه فواصل و واسطه ها را ازبين خود و خدا برداشته و بين او و خداوند هيچ فاصله اي نيست، البته اين معنا از نظر مكاني مد نظر نيست بلكه از نظر مقامي و شأني مورد توجه است چرا كه خداوند شي و جسم نيست.
حافظ كل قرآن كريم با اظهار اينكه در آيه 55 سوره مائده بايد توجه داشته باشيم كلمه "ولي" به كداميك از اين 3 معني كه در بالا عنوان شد نزديك تر است به ادامه تفسير آيه پرداخت و گفت: اولين نشانه ايمان براي كساني كه به خدا ايمان آورده اند اقامه نماز است و در اين جا صرف خواندن نماز مهم نيست بلكه بايد با فرهنگ نماز انس و خو گرفته باشند و اثار و بركات نماز در حيات و زيست ايماني، اجتماعي و خانوادگي آنان جلوه يابد و به عبارتي با نماز زندگي مي كنند.
دكتر بهنام ايتاي زكات را از ديگر دستورات الهي برشمرد كه در اين آيه به آن اشاره شده است و گفت: ايتا يعني دادن با سهولت و راحتي كه دادن زكات بايد اينگونه باشد زيرا كه آنچه به عنوان زكات به فقرا داده مي شود، خداوند در مال انسان قرار داده است و در اين ايه تاكيد شده است افراد با ايمان به راحتي و آساني حتي در ركوع زكات مي دهند.
وي در ادامه به شان نزول آيه پرداخت و با ذكر تفاسيري، نقل قولي از ابوذر غفاري را بيان كرد كه كلامي از پيامبر(ص) شنيدم وديدم كه اگردروغ بگويم لال وكور باشم و ادامه داد روزي در محضر رسول خدا بودم كه سائلي وارد مسجد شد وتقاضاي كمك كرد و هيچ كسي به او چيزي نداد و سائل دست به دعا برداشت كه خدايا تو شاهد باش در مسجد پيامبر تقاضاي كمك كردم و هيچ كس چيزي نداد، در اين هنگام امير مومنان علي عليه السلام كه نماز نافله مي خواند و در حال ركوع بود با انگشت كوچك دست راست خويش اشاره بر انگشتر كرد. و فقير آن را از دست ايشان خارج كرد
دكتر بهنام افزود: ابوذر نقل مي كند كه پيامبر دستان خويش را بر اسمان بلند كرد و گفت :بار خدا يا من محمد(ص) پيامبر وبرگزيده تو هستم، بار خدايا پس روشن گردان از براي من سينه ام را و اسان گردان براي من كار را وبگشاي بند زبانم را تا بفهمند مردم به اساني سخنان مرا و براي من وصي قرار ده از اهل من علي را كه برادر من است وشريك گردان او را در ولايت ورياست من ابوذر غفاري نقل مي كند كه هنوز دعاهاي پيامبر به پايان نرسيده بود كه جبريل امين نازل شد و آيه (انما وليكم الله ورسوله والذين امنوا الذين يقيمون الصلوه ويوتون الزكوه وهم الراكعون)
وي در پايان با طرح برخي شبهات كه در خصوص غدير مطرح مي شود به اين موارد پاسخ داد و ترجمه صحيح آيه را اينگونه عنوان كرد: ولىّ شما، تنها خدا و پيامبر او است و كسانى كه ايمان آورده اند همان كسانى كه نماز برپا مى دارند و در حال ركوع زكات مى دهند.»
کپی لینک کوتاه خبر:
نظر دهید