وبدا-روابط عمومي دانشگاه
ژورنال كلاب نقش فعاليت هاي اجتماعي بر سلامت زنان
دكتر ميري: حضرت زهرا(س) بنيانگذار تغيير دهنده محور ارزشهاي اجتماعي زنان است
بنا به گزارش روابط عمومي دانشگاه، ژورنال كلاب با موضوع "نقش فعاليت هاي اجتماعي بر سلامت زنان با تاكيد بر نقش هاي اجتماعي حضرت فاطمه زهرا(س)" با سخنراني دكتر محمدرضا ميري رئيس دانشكده بهداشت روز يكشنبه 1396/11/29 برگزار شد
رئيس دانشكده بهداشت با بيان اينكه شركت زنان در مسئوليتهاي عمومي، نه تنها از نظر اسلام ممنوع نميباشد بلكه در بسياري از موارد واجب و لازم هم بوده و تكليفي الهي به حساب مي آيد گفت: دختر پيامبر براي كسب رضاي خدا و در راستاي تقويت فعاليتهاي اجتماعي، همواره رضايتمندانه و خالصانه در فعاليت هاي اجتماعي مشاركت داشتند.
رئيس دانشكده بهداشت با بيان اينكه شركت زنان در مسئوليتهاي عمومي، نه تنها از نظر اسلام ممنوع نميباشد بلكه در بسياري از موارد واجب و لازم هم بوده و تكليفي الهي به حساب مي آيد گفت: دختر پيامبر براي كسب رضاي خدا و در راستاي تقويت فعاليتهاي اجتماعي، همواره رضايتمندانه و خالصانه در فعاليت هاي اجتماعي مشاركت داشتند.
دكتر محمد رضا ميري اضافه كرد:فاطمه زهرا همانگونه كه در ابعاد مختلف علمي، عبادي، پرورشي و ساير فضايل انساني و سجاياي اخلاقي پيشگام بود، در مسائل سياسي و در صحنه جنگ نيز يك انسان ممتاز و فعال به شمار مي آمد!
وي با اظهار اينكه دختر رسول خدا مشقات و سختيهاي فراواني را براي پا گرفتن دين اسلام متحمل شدند خاطر نشان كرد: اين نقش اجتماعي بعد از فوت خديجه(س) همسر پيامبر اسلام و ابوطالب عموي ايشان با شدت و قوت بيشتري دنبال شد. رشد اين جنبه از شخصيت حضرت به نگاه اسلام و پيامبر اكرم(ص) بستگي مستقيم دارد
رئيس دانشكده بهداشت دانشگاه با بيان اينكه در زمان اعراب جاهليت، زنان را فقط وسيلهاي براي نيازهاي خود ميپنداشتند و اين نگاه غيرانساني كه آثار زيانباري براي تحكيم بنيان خانواده به بار ميآورد، از همان ابتدا به صورت عملي از طرف پيامبر نهي شد گفت: نگاه انساني به شخصيت زن سبب پرورش ويژگي اعتماد به نفس اجتماعي ورشد درجات معنوي اجتماعي درحضرت زهرا(س) شدبه عنوان مثال حضرت زهرا (س)در جنگ احد به احوال آسيبديدگان رسيدگي ميكردند و همواره در همه لحظهها يارو ياور پدر خود بودهاند
دكتر ميري با ذكر اينكه توجه به مسائل سياسي و اجتماعي با فوت نبي اكرم به مرحله تازهاي وارد شد گفت:حضرت زهرا(س) با ديدن و در نظر گرفتن انحرافاتي كه بعد از فوت پيامبر(ص) دامنگير جامعه مسلمانان شد، حضور در اجتماع و افشاگري انحرافات را مصرانه پيگيري ميكردند. ستمها، حقكشيها و دور شدن از سيره پيامبر نكاتي بود كه حضرت زهرا(س) همواره به آن توجه ميكردند.كمك به محرومان، نهراسيدن از مشكلات و آگاهي از مسائل اجتماعي و تحليل آنها چيزي است كه در زمان خود امري خاص و بديع به نظر ميرسد
وي ادامه داد: در اينكه حضرت زهرا عليهاالسلام در بين جامعه آن روز مورد مراجعه مردم بود و در امور مختلف اجتماعي نقش داشت، شكي نيست. چنانكه علامه سيد جعفر مرتضي عاملي مي نويسد: «تاكيدهاي مكرر و مداوم پيامبر اكرم صلي الله عليه و آله در گفتار و رفتار، به علاوه مقام وموقعيت حضرت زهرا عليهاالسلام سبب شد تا ايشان مورد مراجعه مردم باشند و از درجه و موقعيت خاصي برخوردار گردند. چنانكه منزل ايشان پايگاه و پناهگاهي براي كسان زيادي بود كه به آنجا رفت و آمد مي كردند. علاوه بر زنان همسايه، ديگر بانوان مدينه نيز به آن حضرت مراجعه كرده و به منزلش رفت و آمد داشتند.»
رئيس دانشكده بهداشت با اظهار اينكه حضرت زهرا(س) پس از هجرت از مكّه به مدينه نيز تلاشهايي اين چنين در حمايت از اسلام و سپاه اسلام مينمود، و در عرصههاي مختلف حضور و نظارت داشت گفت: حضور حضرت زهرا(س) در پشت جبهه، و حتّي گاهي سركشي به رزمندگان اسلام و غذا رساني به آنها در صف اول جبهه نيز در روايات و تاريخ نقل شده است، چنان كه اين موضوع در جنگ خندق و فتح مكّه، رخ داده است
دكتر ميري با اشاره به ماجراي «مباهله» كه يك حادثه بسيار مهم سياسي و اجتماعي و عقيدتي بود و در سال دهم هجرت بين پيامبر(ص) و هيأت بلندپايه مسيحيان نماينده «نجران» رخ داد گفت: هزاران نفر از مهاجر و انصار در صحراي مدينه اجتماع كرده بودند تا از نزديك نظارهگر صحنه باشند، ناگاه ديدند پيامبر(ص) با فاطمه(س) و علي(ع) و حسن و حسين(ع) براي مباهله به سوي صحرا ميآيند... پيامبر(ص) مطابق آيه 61 آل عمران (آيه مباهله) فاطمه(س) را همراه خود، در چنين همايش ديني، شركت داد. بنابراين، حجاب زنان هرگز مانع آنها براي شركت در اجتماعات ديني نخواهد شد
وي ادامه داد: حضرت زهرا (س) براى ايفاى مسئوليتهاى اجتماعى با شخصيتهايى از ياران رسول خدا(ص) همچون سلمان، مقداد، ابوذر، بلال، عمار و جابربن عبداللّه انصارى در ارتباط بوده و آنان در جلساتي به حضور آن حضرت رسيده و حوزه درسى تشكيل مىداند و ايشان سخنان آموزنده و اطلاعات و رازهاى غيبى و دعاهاى مخصوص به آنان مىآموخت
رئيس دانشكده بهداشت افزود: حضور در اجتماع و همراهي با رسول اكرم(ص) نكتهاي است كه از آغاز زندگي ايشان وجود داشته است. حضرت زهرا (س) نه تنها الگوي سنت شكني است بكله بنيانگذار تغيير دهنده محور ارزشهاي اجتماعي براي زنان نيز مي باشد. آنگونه كه از آيات و روايات استفاده مي شود حركت و موضع گيري معصومين و اهل بيت (ع) حركتي تكامل بخش و جاري در زمانها و مكانهاست و مختص به عصر و زمان خاصي نيست .
دكتر ميري با بيان اينكه ميتوان دريافت كه ما به ابعاد شخصيت حضرت زهرا(س) در سالهاي اخير توجه چنداني نكردهايم. به همين سبب ميتوان گفت بسياري از ابعاد شخصيتي حضرت زهرا(س) كه در عرصههاي مختلف بروز و ظهور داشته است، به علت اين عدم توجه غافل مانده است گفت: برخي جريانهاي فكري فقط به بعد زندگي شخصي حضرت زهرا(س) توجه كرده و از توجه به شاخصههاي مهم زندگي حضرت باز ماندهاند. حيات نوراني حضرت زهرا(س) داراي شاخصههاي مهمي است از آنجا كه لازمه تكامل انسان ارتقاء جهت گيري هماهنگ با شرايط اجتماعي و تاريخي است لذا نقش حركت معصومين و اهل بيت (ع) در تغيير محور ارزشهاي اجتماعي و تكامل آن تعيين كننده جوامع مسلمان است.
وي با اظهار اينكه كار و خانواده دو جنبه از مهمترين ابعاد زندگي ما را تشكيل مي دهند و سلامت همه جانبه فرد به خصوص زنان با توجه به تعدد نقش هايشان تحت تاثير و هماهنگي و تناسب اين دو حيطه است تصريح كرد: امروزه زنان، بهويژه زنان شاغل ميبايست هم در برآوردهكردن انتظارات و توقعات شغلي موفق عمل كنند و هم در برآوردهكردن انتظارات خانوادگي و اداره امور خانه و خانواده. ازاينرو اگر زن شاغل سالم ميخواهيم بايد به فكر برقراري اين تعادل باشيم
رئيس دانشكده بهداشت با بيان اينكه كار و خانواده مايه آرامش انسانند كه در صورت تعارض بين اين دو بعد، تمامي ابعاد ديگر زندگي فرد تحت تاثير قرار گرفته و انسان را از نشاط و شادابي و آرامش دروني باز مي دارد گفت: امروزه سازمان ها بر اين امر واقف شده اند كه مرز ميان كار در سازمانها و زندگي شخصي كاركنان بخصوص زنان از بين رفته است لذا ايجاد تعادل ميان زندگي كاري و زندگي شخصي يكي از مهمترين مباحث فعلي و دهه هاي بعدي خواهد بود
دكتر ميري ادامه داد: تعارض كار- خانواده وقتي اتفاق مي افتد كه خواسته هاي يكي از اين دو حيطه مثلاً كاربا تقاضاهاي حيطه ديگر مثلاً خانواده ناسازگار باشد كه اين تعارض مي تواند هم بر كيفيت زندگي خانوادگي و هم بر كيفيت زندگي كاري و در نهايت بر سلامت زن تأثير بگذارد
وي براي مديريت تضاد بين شغل و زندگي، راهكارهاي زير را عنوان كردافزايش باور به خودكارآمدي، مديريت زمان، استفاده از انواع پشتيبانيها (پشتيباني اجتماعي، پشتيباني سازماني، پشتيباني ابزاري و عاطفي همسر و پشتيباني از سوي خانواده اصلي)، تقسيم وظايف ميان همسران، اولويتبندي وظايف ، تشويق فرد در موفقيتهاي شغلي توسط مدير و هماهنگكردن ساختار زندگي با نيازهاي شغلي
دكتر ميري با بيان اينكه به منظور جلوگيري از عوارض عدم تعادل بين كار و زندگي، فعاليت هاي گستردهاي در كشورهاي صنعتي در حال انجام است كه ميتوان از اين تجارب براي حل مسايل جاري و پيشگيري از آنچه در آينده به عنوان يك مساله درجامعه ما مطرح خواهد شد، استفاده كرد. برخي از اين راهحل ها و پيشنهادها در دو محور زير خلاصه شده است:
پيشنهادهايي براي سازمانها:
1- تدوين راهبرد براي تعادل بين كار و زندگي
2- سازماندهي و مديريت مطلوب تر كارها
3- پرداخت پاداش بر مبناي عملكرد به جاي تاكيد بر حضور فيزيكي
4- ايجاد محيط حمايتي براي كاركنان
5- ايجاد مراكز مشاوره براي كاركنان و خانوادهها
6- امكان كار نيمه وقت براي داوطلبان
7- ايجاد امكانات حمايتي براي مادران شاغل
8- اعطاي مرخصي بهجاي ساير پاداش ها
9- ايجاد محدوديت در ساعات كار اضافي
10- فراهم كردن امكانات ورزشي و تفريحي براي كاركنان
11- جريمه عدم استفاده از مرخصي ساليانه
پيشنهادهايي براي افراد:
1- داشتن برنامه براي ايجاد تعادل در كار و زندگي
2- برنامهريزي براي انجام وظايف شغلي و مسووليت هاي خانوادگي
3- اهميت قايل شدن براي خانواده
4- مشاركت در فعاليت هاي اجتماعي
5- همكاري در انجام كارهاي منزل
6- انتخاب شغلي كه انجام آن لذت بخش باشد
7- انتخاب همسري كه بتواند شريك غم ها و شادي هاي زندگي باشد
8- صرف وقت براي تفريح و ورزش با خانواده
9- انجام ورزش و دوري از عوامل استرسزا
10- ايجاد تعادل بين درآمدها و هزينهها
11- كاهش ساعات كار اضافي
وي با اظهار اينكه دختر رسول خدا مشقات و سختيهاي فراواني را براي پا گرفتن دين اسلام متحمل شدند خاطر نشان كرد: اين نقش اجتماعي بعد از فوت خديجه(س) همسر پيامبر اسلام و ابوطالب عموي ايشان با شدت و قوت بيشتري دنبال شد. رشد اين جنبه از شخصيت حضرت به نگاه اسلام و پيامبر اكرم(ص) بستگي مستقيم دارد
رئيس دانشكده بهداشت دانشگاه با بيان اينكه در زمان اعراب جاهليت، زنان را فقط وسيلهاي براي نيازهاي خود ميپنداشتند و اين نگاه غيرانساني كه آثار زيانباري براي تحكيم بنيان خانواده به بار ميآورد، از همان ابتدا به صورت عملي از طرف پيامبر نهي شد گفت: نگاه انساني به شخصيت زن سبب پرورش ويژگي اعتماد به نفس اجتماعي ورشد درجات معنوي اجتماعي درحضرت زهرا(س) شدبه عنوان مثال حضرت زهرا (س)در جنگ احد به احوال آسيبديدگان رسيدگي ميكردند و همواره در همه لحظهها يارو ياور پدر خود بودهاند
دكتر ميري با ذكر اينكه توجه به مسائل سياسي و اجتماعي با فوت نبي اكرم به مرحله تازهاي وارد شد گفت:حضرت زهرا(س) با ديدن و در نظر گرفتن انحرافاتي كه بعد از فوت پيامبر(ص) دامنگير جامعه مسلمانان شد، حضور در اجتماع و افشاگري انحرافات را مصرانه پيگيري ميكردند. ستمها، حقكشيها و دور شدن از سيره پيامبر نكاتي بود كه حضرت زهرا(س) همواره به آن توجه ميكردند.كمك به محرومان، نهراسيدن از مشكلات و آگاهي از مسائل اجتماعي و تحليل آنها چيزي است كه در زمان خود امري خاص و بديع به نظر ميرسد
وي ادامه داد: در اينكه حضرت زهرا عليهاالسلام در بين جامعه آن روز مورد مراجعه مردم بود و در امور مختلف اجتماعي نقش داشت، شكي نيست. چنانكه علامه سيد جعفر مرتضي عاملي مي نويسد: «تاكيدهاي مكرر و مداوم پيامبر اكرم صلي الله عليه و آله در گفتار و رفتار، به علاوه مقام وموقعيت حضرت زهرا عليهاالسلام سبب شد تا ايشان مورد مراجعه مردم باشند و از درجه و موقعيت خاصي برخوردار گردند. چنانكه منزل ايشان پايگاه و پناهگاهي براي كسان زيادي بود كه به آنجا رفت و آمد مي كردند. علاوه بر زنان همسايه، ديگر بانوان مدينه نيز به آن حضرت مراجعه كرده و به منزلش رفت و آمد داشتند.»
رئيس دانشكده بهداشت با اظهار اينكه حضرت زهرا(س) پس از هجرت از مكّه به مدينه نيز تلاشهايي اين چنين در حمايت از اسلام و سپاه اسلام مينمود، و در عرصههاي مختلف حضور و نظارت داشت گفت: حضور حضرت زهرا(س) در پشت جبهه، و حتّي گاهي سركشي به رزمندگان اسلام و غذا رساني به آنها در صف اول جبهه نيز در روايات و تاريخ نقل شده است، چنان كه اين موضوع در جنگ خندق و فتح مكّه، رخ داده است
دكتر ميري با اشاره به ماجراي «مباهله» كه يك حادثه بسيار مهم سياسي و اجتماعي و عقيدتي بود و در سال دهم هجرت بين پيامبر(ص) و هيأت بلندپايه مسيحيان نماينده «نجران» رخ داد گفت: هزاران نفر از مهاجر و انصار در صحراي مدينه اجتماع كرده بودند تا از نزديك نظارهگر صحنه باشند، ناگاه ديدند پيامبر(ص) با فاطمه(س) و علي(ع) و حسن و حسين(ع) براي مباهله به سوي صحرا ميآيند... پيامبر(ص) مطابق آيه 61 آل عمران (آيه مباهله) فاطمه(س) را همراه خود، در چنين همايش ديني، شركت داد. بنابراين، حجاب زنان هرگز مانع آنها براي شركت در اجتماعات ديني نخواهد شد
وي ادامه داد: حضرت زهرا (س) براى ايفاى مسئوليتهاى اجتماعى با شخصيتهايى از ياران رسول خدا(ص) همچون سلمان، مقداد، ابوذر، بلال، عمار و جابربن عبداللّه انصارى در ارتباط بوده و آنان در جلساتي به حضور آن حضرت رسيده و حوزه درسى تشكيل مىداند و ايشان سخنان آموزنده و اطلاعات و رازهاى غيبى و دعاهاى مخصوص به آنان مىآموخت
رئيس دانشكده بهداشت افزود: حضور در اجتماع و همراهي با رسول اكرم(ص) نكتهاي است كه از آغاز زندگي ايشان وجود داشته است. حضرت زهرا (س) نه تنها الگوي سنت شكني است بكله بنيانگذار تغيير دهنده محور ارزشهاي اجتماعي براي زنان نيز مي باشد. آنگونه كه از آيات و روايات استفاده مي شود حركت و موضع گيري معصومين و اهل بيت (ع) حركتي تكامل بخش و جاري در زمانها و مكانهاست و مختص به عصر و زمان خاصي نيست .
دكتر ميري با بيان اينكه ميتوان دريافت كه ما به ابعاد شخصيت حضرت زهرا(س) در سالهاي اخير توجه چنداني نكردهايم. به همين سبب ميتوان گفت بسياري از ابعاد شخصيتي حضرت زهرا(س) كه در عرصههاي مختلف بروز و ظهور داشته است، به علت اين عدم توجه غافل مانده است گفت: برخي جريانهاي فكري فقط به بعد زندگي شخصي حضرت زهرا(س) توجه كرده و از توجه به شاخصههاي مهم زندگي حضرت باز ماندهاند. حيات نوراني حضرت زهرا(س) داراي شاخصههاي مهمي است از آنجا كه لازمه تكامل انسان ارتقاء جهت گيري هماهنگ با شرايط اجتماعي و تاريخي است لذا نقش حركت معصومين و اهل بيت (ع) در تغيير محور ارزشهاي اجتماعي و تكامل آن تعيين كننده جوامع مسلمان است.
وي با اظهار اينكه كار و خانواده دو جنبه از مهمترين ابعاد زندگي ما را تشكيل مي دهند و سلامت همه جانبه فرد به خصوص زنان با توجه به تعدد نقش هايشان تحت تاثير و هماهنگي و تناسب اين دو حيطه است تصريح كرد: امروزه زنان، بهويژه زنان شاغل ميبايست هم در برآوردهكردن انتظارات و توقعات شغلي موفق عمل كنند و هم در برآوردهكردن انتظارات خانوادگي و اداره امور خانه و خانواده. ازاينرو اگر زن شاغل سالم ميخواهيم بايد به فكر برقراري اين تعادل باشيم
رئيس دانشكده بهداشت با بيان اينكه كار و خانواده مايه آرامش انسانند كه در صورت تعارض بين اين دو بعد، تمامي ابعاد ديگر زندگي فرد تحت تاثير قرار گرفته و انسان را از نشاط و شادابي و آرامش دروني باز مي دارد گفت: امروزه سازمان ها بر اين امر واقف شده اند كه مرز ميان كار در سازمانها و زندگي شخصي كاركنان بخصوص زنان از بين رفته است لذا ايجاد تعادل ميان زندگي كاري و زندگي شخصي يكي از مهمترين مباحث فعلي و دهه هاي بعدي خواهد بود
دكتر ميري ادامه داد: تعارض كار- خانواده وقتي اتفاق مي افتد كه خواسته هاي يكي از اين دو حيطه مثلاً كاربا تقاضاهاي حيطه ديگر مثلاً خانواده ناسازگار باشد كه اين تعارض مي تواند هم بر كيفيت زندگي خانوادگي و هم بر كيفيت زندگي كاري و در نهايت بر سلامت زن تأثير بگذارد
وي براي مديريت تضاد بين شغل و زندگي، راهكارهاي زير را عنوان كردافزايش باور به خودكارآمدي، مديريت زمان، استفاده از انواع پشتيبانيها (پشتيباني اجتماعي، پشتيباني سازماني، پشتيباني ابزاري و عاطفي همسر و پشتيباني از سوي خانواده اصلي)، تقسيم وظايف ميان همسران، اولويتبندي وظايف ، تشويق فرد در موفقيتهاي شغلي توسط مدير و هماهنگكردن ساختار زندگي با نيازهاي شغلي
دكتر ميري با بيان اينكه به منظور جلوگيري از عوارض عدم تعادل بين كار و زندگي، فعاليت هاي گستردهاي در كشورهاي صنعتي در حال انجام است كه ميتوان از اين تجارب براي حل مسايل جاري و پيشگيري از آنچه در آينده به عنوان يك مساله درجامعه ما مطرح خواهد شد، استفاده كرد. برخي از اين راهحل ها و پيشنهادها در دو محور زير خلاصه شده است:
پيشنهادهايي براي سازمانها:
1- تدوين راهبرد براي تعادل بين كار و زندگي
2- سازماندهي و مديريت مطلوب تر كارها
3- پرداخت پاداش بر مبناي عملكرد به جاي تاكيد بر حضور فيزيكي
4- ايجاد محيط حمايتي براي كاركنان
5- ايجاد مراكز مشاوره براي كاركنان و خانوادهها
6- امكان كار نيمه وقت براي داوطلبان
7- ايجاد امكانات حمايتي براي مادران شاغل
8- اعطاي مرخصي بهجاي ساير پاداش ها
9- ايجاد محدوديت در ساعات كار اضافي
10- فراهم كردن امكانات ورزشي و تفريحي براي كاركنان
11- جريمه عدم استفاده از مرخصي ساليانه
پيشنهادهايي براي افراد:
1- داشتن برنامه براي ايجاد تعادل در كار و زندگي
2- برنامهريزي براي انجام وظايف شغلي و مسووليت هاي خانوادگي
3- اهميت قايل شدن براي خانواده
4- مشاركت در فعاليت هاي اجتماعي
5- همكاري در انجام كارهاي منزل
6- انتخاب شغلي كه انجام آن لذت بخش باشد
7- انتخاب همسري كه بتواند شريك غم ها و شادي هاي زندگي باشد
8- صرف وقت براي تفريح و ورزش با خانواده
9- انجام ورزش و دوري از عوامل استرسزا
10- ايجاد تعادل بين درآمدها و هزينهها
11- كاهش ساعات كار اضافي
کپی لینک کوتاه خبر:
نظر دهید