وبدا-روابط عمومي دانشگاه
گفت و گوي عيدانه وزير بهداشت با شبكه خبر :
كاري كه دولت يازدهم در حوزه بهداشت عمومي انجام داده، بي سابقه است
گفت و گوي عيدانه وزير بهداشت با شبكه خبر :
كاري كه دولت يازدهم در حوزه بهداشت عمومي انجام داده، بي سابقه است /مجلس آينده بايد گام هاي مهمي براي يكپارچگي توليت سلامت بردارد.
بنا به گزارش روابط عمومي دانشگاه و به نقل از وبدا؛ وزير بهداشت در آغازين روزهاي سال نو با حضور در برنامه «نبض» شبكه خبر، مهمترين دغدغه هاي حوزه سلامت در خصوص موضوع بيمه ها، حوزه پرستاري، اورژانس ها، برنامه پزشك خانواده و ديگر موضوعات مرتبط با سلامت را تشريخ كرد، متن اين گفت و گو كه در برنامه نبض روز جمعه 6 فرودين پخش شد به شرح زير است:
كارهاي زيادي انجام شده در سال گذشته كه بخشي از آن براي نخستين بار اتفاق افتاده است، بخشي كه مورد علاقه خود من هم بوده اين است كه شبكه بهداشتي كشور توسعه يافت . به حاشيه نشينان توجه ويژه شد، به گونه اي كه 24 ميليون نفرزير پوشش شبكه بهداشتي قرار گرفتند. يعني به ازاي هر 12 هزار نفريك پايگاه بهداشتي تشكيل شد و مراقبان سلامت به كار گرفته شدند و به ازاي هر 45 تا 50 هزار نفر يك مركز جامع خدمات سلامت احداث گرديد. اقدامات ديگري هم انجام شد از جمله اينكه 21 آمبولانس هوايي به ناوگان اورژانس كشور اضافه شد. بيمه ايرانيان در سال گذشته تكميل شد، هزينه هاي درمان تا 3 درصد براي روستاييان كاهش يافت كه بي سابقه بود. همينطورمن فكر مي كنم بهترين اتفاق دسترسي بيشتر مردم به پزشك و متخصص بود و در حوزه حمايتي هم مكمل ها و امكاناتي كه به صورت رايگان در اختيار روستاييان و حاشيه نشينان قرار گرفت از موارد كم سابقه بوده است .
يكي از مواردي كه منتقدان وزارت بهداشت مطرح مي كنند اين است كه با اجراي طرح تحول سلامت توجه بيش از اندازه به درمان باعث شده كه اين وزارتخانه از بحث پيشگيري و بهداشت غفلت كند، شما چه پاسخي به اين انتقاد داريد ؟
من خيلي علاقه مند نيستم اين گونه صحبت كنم . ما مي توانيم با هر يك از منتقدان كه صلاح بدانند بنشينيم و صحبت كنيم و ثابت كنم كاري كه دولت در حوزه بهداشت عمومي ، بهداشت خانواده و محيط انجام داده بي سابقه بوده است و در هيچ دولتي اين گونه كار نشده است . براي نمونه در طول تاريخ سه دهه گذشته سابقه نداشته است كه 24 ميليون نفر زير پوشش شبكه بهداشت قرار بگيرند .
اما بگذاريد راحت تان كنم ، هر موقع وزيري سر كارآمده كه جراح و متخصص بوده اين حرف ها هم در باره اش بوده كه بهداشت از دست رفت. اما اينطور نيست كه ما جراحان از بهداشت چيزي ندانيم، هر كسي كه كمترين دانش و تخصصي در اداره امور سلامت كشور داشته باشد و حتي مردم عادي مي دانند پيشگيري مقدم بر درمان است . من فكر مي كنم ما هر كاري هم مي كرديم اين حرف ها بود، الحمدلله در كشور ما حرف زدن خيلي آسان است، بنابراين من فكر مي كنم هر كاري كه بر دانش و تجربه جهاني مبتني باشد، حتما موفق است و به هر حال سخت است همه ايده ها و عقايد مختلف را با گرايش هاي سياسي متنوع با خود همراه كرد، مهم مردم هستند و ارائه دهندگان خدمت كه اكثرا راضي هستند .
اشاره كرديد به كاهش هزينه ها،برخي منتقدان مي گويند اجراي طرح به افزايش تقاضاي تشخيصي القايي انجاميده است، براي اين موضوع چه كرده ايد؟
خوب از ادعا تا واقعيت فاصله بسيار است، ما سيستم دقيق ثبت وقايع داريم، بدين معنا كه هر بيماري كه بستري مي شود و همه كارهايي كه برايش انجام مي گيرد، ثبت مي شود . خوب آمار، اين نكته اي كه شما مي گوييد و منتقدان مطرح مي كنند را به هيچ وجه تاييد نمي كند.
بله، خطر تقاضاي القايي براي همه نظام هاي سلامت وجود دارد، اما آمارهاي ما چنين چيزي را تاييد نمي كند. كلا با اجراي طرح 8 درصد به مراجعه كنندگان مراكز درماني اضافه شده است.آن هم نه به دليل تقاضاي القايي ، به خاطر اينكه قبل از آن امكانات نداشته است كه مراجعه كند. 11 ميليون نفر بيمه شده اند و مايه تاسف است كه بگويم 85 درصد اين بيمه شدگان جديد درآمد زير يك ميليون داشته اند و بيش از 30 درصد آنها تحت پوشش كميته امداد بوده اند كه قبلا توان مراجعه به دكتر را نداشته اند و حالا دارند مراجعه مي كنند . ما بايد افتخار كنيم به كاري كه انجام شده است. با كلي گويي و تكرار حرف ديگران كاري از پيش نمي رود ، بايد با عدد و رقم حرف زد.
در بخش اقدامات تشخيصي مانند سي تي اسكن گفته مي شود 80 درصد تقاضاي القايي است.
15 سال پيش هم همين را مي گفتند ، اين حرفها تكراري است كه در بخش ام آي ار، سي تي اسكن، آنژيوگرافي و ...هزينه هاي اضافي به مردم تحميل مي شود. خوب اگر اينها اشكال دارد؛ بايد بروند نظام بيمه اي را اصلاح كنند و مقررات محكمي براي نظام پزشكي تدوين كنند. چه كسي دارد خريد خدمت مي كند، خود بيمه ها ، بايد اين بخش را اصلاح كرد. اينها مي گويند چون دستگاه هاي مدرن مي آوريد، اين كار تقاضاي القايي را افزايش مي دهد و پرداخت از جيب بيمار را بالا مي برد. من مي گويم ما چنين اجازه و حقي را نداريم كه تكنولوژي را وارد نكنيم و مردم از آن محروم بمانند .ما بايد بيمه ها را اصلاح كنيم ، من اين را به هيچ وجه قبول ندارم كه براي مردم امكانات فراهم نكنيم و بعد مردم مجبور شوند با سرشكستگي براي انجام كارهاي پاراكلينيكي به تركيه و دوبي بروند. بنابراين ترجيح مي دهم تا وقتي هستم به گونه اي عمل كنم كه مردم انتظار دارند .
برخي كارشناسان معتقدند براي پروسه صحيح درمان بايد از راهنماهاي باليني يا همان گايد لاين ها استفاده كرد. شما براي اين كار برنامه اي داريد ؟
بله اين هم از آن سوال هاي تكراري است. راهنماي باليني معنايش اين است كه بيماري مراجعه مي كند مثلا به ام اس مبتلاست، مي گويند اين تعداد آزمايش و اين دارو براي او بايد تجويز شود. خوب اين يك روش دستوري است، من نمي توانم به پزشك بگويم تو بايد اين 10 تا آزمايش و صرفا اين دارو را تجويز كني . من اصلا چنين حقي ندارم . ما بايد حرف علمي بزنيم، اما بيمه ها مي توانند بگويند من فقط اين آزمايش و اين دارو را پوشش مي دهم. در همه جاي دنيا هم اينطوري است كه بيمه ها راهنماي باليني مي نويسند. من الان مي توانم براي شما 10 جلد كتاب بياورم كه وزاري پيشين زحمت كشيده اند و راهنماي باليني نوشته اند، كدامشان اجرايي شده است؟
اشاره كرديد به اصلاح بيمه ها، منظورتان دقيقا چيست؟
بيمه ها بايد با محوريت و توليت وزارت بهداشت باشند كه در سياستهاي ابلاغي هم بر اين تاكيد شده كه متولي سلامت مردم است. وقتي بيمه ها با وزارت بهداشت هماهنگ باشند بسياري از اين مشكلات وجود نخواهد داشت .يك اشتباهي در كشور صورت گرفته و برخي به اين اشتباه اصرار دارند .من بارها گفته ام در كشور ما برخي نمي خواهند بد شوند و مي خواهند هميشه آدم خوب در اذهان جلوه كنند، به همين دليل بسياري از تصميم ها روي زمين مانده است .كسي حاضر نيست ببرد و تمام كند .
در كجاي دنيا توليت و مسووليت سلامت تكه پاره است؟ تا ديروز مي گفتند قانون نداريم، حالا كه قانون داريم چرا آن را اجرا نمي كنند؟ اگر شما قانون نوشتيد، تصويب كرديد و حمايت كرديد، چرا براي اجراي آن كاري نمي كنيد.
به هر حال اين موضوع راهنماهاي باليني هم از جمله مواردي است كه بعضي از وسط ماجرا وارد مي شوند و آن هم فقط براي بهانه جويي نه حل مساله.
سال گذشته هم وزارت بهداشت مدام در اين باره با بيمه ها چالش داشت، چرا اين مشكل حل نشد؟
خوب اين را بايد از خود بيمه ها بپرسيد، ما ارائه دهنده خدمتيم آنها خريدار خدمت، الان بيمه سلامت ايرانيان كه همان خدمات درماني سابق است، هيچ وقت نبوده كمتر از 9 ماه معوقه داشته باشد، دليلش هم اين است كه آنها هم منابع شان تامين نشده است. مشكل را فقط قانون حل مي كند. ما دو وزارتخانه هستيم كه بهترين روابط را با هم داريم. مشكل ما فردي و سازماني نيست، مشكل قانون است. اگر توليت سلامت يكپارچه شود، بسياري از اين نارسايي ها برطرف خواهد شد. به نظر من مجلس آينده بايد گام هاي مهمي در اين باره بردارد و فكر مي كنم اگر چنين نكند در حق مردم ظلم كرده است.
اكنون فقط 20 درصد از حوزه سلامت در اختيار وزارت بهداشت است. بقيه آن در اختيار سازمان ها و دستگاه ها و وزارتخانه ها و قواي ديگر بويژه قوه قضاييه است . غذاي مردم مربوط به وزارت كشاورزي مي شود، جاده ها در اختيار وزارت راه است، آلودگي هوا و ... سازمان محيط زيست است، خودرو در اختيار وزارت صنايع است، روح و روان مردم به وزارت ارشاد مربوط مي شود . ...
قانون از چه جنبه اي مي فرماييد بايد اصلاح شود.
سياستهاي ابلاغي رهبري بايد قانون شود، اگر بر اساس اين سياستها توليت سلامت با وزارت بهداشت است، بايد قانون اين مساله را در موضوع آب ، غذا، مركبات، سموم، جاده ، و ... روشن كند. سلامت مردم به همه اين دستگاه ها وابسته است، اگر هماهنگ نباشند، سلامت مردم تامين نمي شود. مگر مي شود هر جا خواستيم دكل موبايل و پارازيت نصب كنيم ، مگر مي شود جاده استاندارد نداشته باشيم ...
خوب چرا دولت لايحه نمي دهد؟
بله گفتنش خيلي ساده و راحت است؛ مهم عمل كردن آن است. شروعش با دادن لايحه است، ولي اگر دولت لايحه نداد چرا مجلس طرح نمي دهد؟ ما خيلي نوشتيم، خيلي صريح مي گويم كه به نتيجه نرسيد. مجلس نبايد از خود سلب مسئوليت كند. اين حق مردم است ، نطق پيش از دستور و بيانيه و ...كه ماشاالله زياد است .
تجميع بيمه ها به كجا رسيد؟
هرچند سوالات شما عيدانه نيست و ممكن است براي مردم عزيز ملال آور باشد، ولي من پاسخ مي دهم . بالاخره 27 و يا 28 صندوق بيمه اي داريم كه قانون گفته همه بايد بشود يك صندوق. پول ها را بريزيم در آن يك صندوق كه قدرت خريد و چانه زني افزايش يابد. ولي خوب چون هر كدام از اين صندوق ها ساختماني و امور مالي و پرسنل و ماشين و دم و دستگاهي دارند برخي نمي خواهند از دستشان بدهند و اختياراتشان كم شود. اما اگر رودربايستي را كنار بگذاريم ، بايد ببينيم چه چيزي به نفع مردم است .
از اين گذشته اين قانون است كه بايد اجرا شود، من سوالم اين است كه چرا در اين 5 سال قانوني كه تصويب شده را اجرا نكردند، چرا استيضاح نكردند، مگر اجازه و اختيار نداشتند كه پيگير عدم اجراي قانون باشند، حالا خوشبختانه چون يك سال و چند ماه از عمر دولت باقي نمانده ديگر شائبه اين وجود ندارد كه ما مي خواهيم حوزه اقتدارمان را افزايش دهيم .
اتفاقا اين شبهه وجود دارد كه وزارت بهداشت مي خواهد متولي همه صندوق ها شود و ارائه دهنده و خريدار خدمت نمي تواند يكي باشد.
چند وقت است از همين صدا و سيما اين حرف پخش شده؟ اين حرف ها بهانه است. مگر وزارت نيرو اين كار را نمي كند، مگر وزارت نفت چه مي كند، اينها بهانه جويي است. موضوع كاملا اقتصادي است و چيزي جز اين نيست. تجربه جهاني هم اين را تاييد مي كند. شما ببينيد مگر دنيا عقلش نمي رسد كه همه صندوق هاي بيمه اي اش يك كاسه است؟ در انگلستان و سوئد كه به تاييد همين منتقدان بهترين نطام سلامت را دارند، همين طور است. مگر آنجا ارائه دهنده و خريدار خدمت يكي نيست؟ اينها بازي با الفاظ است و با آن آبي براي مردم گرم نمي شود .
يكي از مخالفان طرح تجميع بيمه ها سازمان تامين اجتماعي است كه مي گويد اين صندوق حق كارگران است و تجميع به ضرر آنهاست.
خوب اين هم راه دارد، يكي از اشكالات اساسي در كشور ما مغفول ماندن همين سازمان تامين اجتماعي و وزارت رفاه از توجه به رفاه مردم است . من معتقدم اگر به رفاه مردم بي توجهي كنيم و از تجربه گذشته بهره نگيريم، كشور آسيب خواهد ديد. اشكالي كه سازمان تامين اجتماعي مي گيرد درست است؛ به نظر من همه بيمه ها مي توانند در خود تامين اجتماعي تجميع شوند، البته به يك شرط و آن اينكه اين سازمان بنگاهداري نكند. در كجاي دنيا سازمان تامين اجتماعي كشتي و هواپيما دارد، در كجاي دنيا تامين اجتماعي هتل و ميهمانسرا و كارخانه دارد؟ بيشتر سرمايه اين سازمان الان در آن بخش متمركز شده است
دولت مي تواند بيايد وسط و مابه التفاوت آنچه مربوط به سالهاي گذشته است را بپردازد ، مايملك جامعه كارگري هم در اختيار خودش باشد.
نكته مهم ديگر اين است كه الان مردمي كه حق بيمه مي پردازند آورده اي از آن ندارند. من مي توانم آنقدر شهر و روستا را نام ببرم كه حق بيمه مي پردازند ولي يك مركز درماني و بيمارستان در آنجا نيست.
رييس جمهور حتي دستور دادند و گفتند شرعا تامين اجتماعي حتي نمي تواند از حق بيمه درمان مردم بيمارستان بسازد و يا وسيله اي بخرد. فقط مي تواند در بانك و بورس جهت درمان مردم صرفا سرمايه گذاري كند .
گفته مي شود طرح تحول سلامت به لحاظ تامين اعتبار به مشكل خورده است، الان وضعيت مالي چگونه است؟ آيا منابع كافي براي ادامه طرح ديده شده است؟
آنچه مي توانم بگويم اين است كه تلاش كردند طرح متوقف شود، در قانون بودجه چه سال گذشته و چه امسال تلاش كردند كه اعتبارات كفاف ادامه طرح را ندهد. از طرفي هيچ كس پيش بيني نمي كرد كه نفت از بشكه اي صد و چند دلار به 40 دلار برسد. ولي چون سلامت مردم اولويت دولت بود، بودجه را از محلي ديگر جبران كرد . ضمن اينكه دولت پيش بيني مي كرد تحريم ها هم زودتر برداشته شود و گشايش مالي اتفاق بيفتد كه اين گونه هم نشد ولي به هر حال طرح روي زمين نماند و به ياري خدا نخواهد ماند .
مردم مي گويند دكتر هاشمي همواره دنبال تامين بودجه سلامت مردم بوده، بعد از پايان دولت شما چه اطمينان خاطري به مردم مي دهيد كه همين روند دنبال شود ؟
من مي توانم به مردم عزيز و شريفمان بگويم كه گوششان بدهكار اين حرف ها نباشد . اينهايي كه نگرانند توكل ندارند، فقط آيه ياس مي خوانند. مگر راي مردم كم اهميت دارد، من مطمئنم مردم با راي خودشان به افراد كارآمدتر كاري مي كنند اين طرح معطل بودجه نماند.
خودتان چه اطميناني مي توانيد بدهيد؟
من فكر مي كنم مردم خدمتي گرفته اند و هيچ كس نمي تواند آن را از مردم بگيرد. هركس بيايد بايد آن را ادامه دهد. ما كار خود را انجام داده ايم، با توجه به وقوفي كه مردم به حقوق خود پيدا كرده اند، و اعتمادي كه به قدرت راي خود دارند، حتما افراد كارآمد را انتخاب مي كنند كه راه ادامه يابد .
آقاي دكتر در بخش اصلاح وضعيت اورژانس ها كارهايي شده، اما همچنان اورژانس ها شلوغ است .
ببينيد قرار نبوده در طي اين مدت كوتاه همه چيز گل و بلبل شود، سالهاي سال مشكلات روي هم انبار شده، در دولت هاي گذشته سلامت هيچ وقت اولويت نبوده است، مسكن بوده ، جاده بوده، ريل بوده ، سد بوده، ما اين همه مسكن مهر ساختيم، شما دو جا به من نشان دهيد كه فكر مركز درماني اش را كرده اند؟حالا مسكن مهر مي گويند سياسي است، ببينيد اين تهران چقدر گسترش يافته، ساكنان40 شهر اطراف تهران كه صبح مي آيند در اين شهر و شب بر مي گردند، همه هم كارگر هستند و حق بيمه مي پردازند، شما دو تا بيمارستان به من نشان دهيد كه براي آنها ساخته شده، خوب اورژانس شلوغ است، چون اورژانس به فضا نياز دارد، اول زمين، دوم پول و بعد ساخت، خوب از كجا بايد بياوريم؟
ما كلا 3 هزار تا آمبولانس داشتيم كه بخش عمده اش هم فرسوده بوده و جايگزين شده، اكنون در حال مذاكره هستيم كه تعدادي هم بخريم ، 200 دستگاه موتورلانس خريداري شده، يك ميليون و 500 هزار متر مربع براي بيمارستان در حال اضافه شدن است. بيمار قبلا براي خريد نخ بخيه و لباس اتاق عمل و دارو و...بايد مي رفت بيرون از بيمارستان ولي اكنون اينطور نيست. البته هنوز كافي نيست ولي انصافا كار شده است.
ما در حال حاضر هزار تخت بيمارستاني كم داريم، من كه هر بيمارستاني رفتم افتتاح كنم كمتر از 20 يا 25 سال ساختش طول نكشيده، حالا مي گوييم 4 يا 5 سال، خوب عمر اين دولت 4 سال است، قبل از ما در سال 1600 تخت بيمارستاني تحويل مي دادند سه سال و نيم وقت داشتيم كه 20 هزار تخت تحويل داديم . وسع مان هم همينقدر است . من وقتي وزارتخانه را تحويل گرفتم ، 8000 هزار ميليارد بدهكار بود، بعد هم خورد به بدشانسي دكتر روحاني و نفت ارزان شد و اين گرفتاري ها پيش آمد كه مردم مي دانند. قرار نبوده در اين شرايط ما انقلابي انجام دهيم ، همين كه نگذاشتيم شرايط بدتر شود، كار بزرگي بود و جاي شكر دارد.
همين كه بخشي از مشكلات مردم را حل كرديم و تا جايي كه عقلمان مي رسيد و توان داشتيم ، تلاش كرديم . معناي اين حرف اين نيست كه مشكلات مردم حل شده، خوب شما بگوييد من در تهران از كجا بايد زمين بياورم بيمارستان بسازم ، قيمت زمين چند است، خوب شهرداري كه شهر را مجوز توسعه داد و زمين و آسمان را فروخت بايد حداقل چهار تكه زمين بدهد ما برويم بيمارستان بسازيم ، وقتي ندهد من بايد چه كار كنم؟
چرا از ظرفيت خيرين استفاده نمي كنيد؟
آخر خيرين و مردم چه گناهي كرده اند، اين كارها وظيفه حكومت است، خيرين در همه دنيا در بهترين شرايط 8 درصد خدمات را مي توانند تامين كنند، 92 درصد آن به عهده حكومت است.
برخي پرسنل مي گويند بعد از طرح تحول سلامت ميزان مراجعان زياد شده و آنها به خاطر كار زياد خسته مي شوند، براي اين مشكل برنامه اي داريد؟
سوال خوبي كرديد، در مورد ارائه دهندگان خدمت و پرسنل ما واقعا كم لطفي شده است. جامعه پزشكي بيجا متهم شده اند كه پول بين آنها توزيع شده، متاسفانه اين نگاه آلوده به اغراض شخصي است. من بارها گفته ام به عنوان مسئول حوزه سلامت كسي حق ندارد به ناحق عليه جامعه پزشكي بتازد، نه به دليل اينكه من پزشك هستم، بلكه به خاطر بي اعتمادي كه ايجاد مي شود و در نتيجه سلامت مردم به مخاطره مي افتد.
گفته مي شود پزشكان 300 يا 400 برابر حقوق مي گيرند، در حالي كه من به عنوان مسئول سلامت كشور مي گويم اساسا چنين نيست. اگر اين حرف درست نيست خوب دستگاه قضايي برود برخورد كند و اجازه ندهد هر كسي هر چيز دوست دارد بگويد. اگرهم حرف من درست نيست كه نبايد در اين جايگاه باشم .
واقعا در حق پرسنل ما ظلم شده است، كارشان كه زياد شده است، حقوقشان را با 7 يا 8 ماه تاخير مي گيرند، سختگيري هاي ما هم براي مجوز مطب زياد شده، 11 ميليون را هم كه بيمه كرديم ، در طول اين مدت 20 هزار نفر بازنشسته شده اند ولي حتي مجوز استخدام يك نفر را نداشتيم، هر چقدر هم بگوييد من تلاش كردم، در هيات دولت، در سازمان مديريت ، در مجلس ولي به جايي نرسيد.
موضوع تربيت يك ساله پرستار سال گذشته خيلي چالش ايجاد كرد ، موضوع چه بود؟
تربيت يك ساله پرستار؟ مگر مي شود. اين هم از آن موضوعاتي بود كه بد رسانه اي شد و برداشت اشتباه از آن كردند . پرستار جايگاهش رفيع تر از اين است كه در ايران است. مشكل اينجاست كه اجازه ندادند 40 رشته به عنوان واسط بين بيمار و پرستار تربيت شود.
اكنون همراه بيمار در بيمارستان كار كمك بهيار و بهيار را مي كند، شب كنار تختش بيدار مي ماند، اورا به آزمايشگاه و ... مي برد، اينها كار همراه بيمار نيست، وطيفه بهيار و كمك بهيار است . در آمريكا دوره تربيت اينها 4 ماهه است، ما مي گوييم يك سال. اين انتقادها سياسي و شخصي است.
آقاي دكتر در بحث بيمه دندانپزشكي هم مردم با مشكل مواجهند؛ برنامه اي در اين خصوص داريد ؟
بله واقعا مردم در بحث دندانپزشكي 90 درصد خدمات را از بخش خصوصي مي گيرند و در اين زمينه كم كار شده است و بايد براي ارايه خدمات مناسب در بخش دولتي اقدام شود.
در بحث دندانپزشكي اولويت ما فعلا پيشگيري بوده و طرح پايش پوسيدگي دندان دانش آموزان در سراسر كشور هم به همين منظور اجرا شده است، طرح هايي هم ما و هم وزارت رفاه در اين باره داريم و بايد بيمه ويژه دندانپزشكي ايجاد شود، اما مستلزم تامين منابع است .
آقاي دكتر در زمينه دارو با وجود همه كارهايي كه انجام شده گاهي با نوساناتي مواجهيم كه بيماران را اذيت مي كند.
ببينيد دارو را بخش خصوصي وارد مي كند ، دولت اصلا به بحث واردات دارو ورود نمي كند، دولت فقط قيمت گذاري و نظارت مي كند. يك جايي مانع افزايش قيمت مي شود و براي بخش خصوصي صرف نمي كند دارو را وارد كند و در نتيجه كمبود به وجود مي آيد . يا بيمه ها معوقات داروخانه ها را نمي دهند، بنابراين در واردات دارو اخلال به وجود مي آيد . بخشي از پزشكان دارويي جديد خارج از فارماكوپه تجويز مي كنند كه در بازار نيست، كمبود كاذب ايجاد مي شود ، موضوع دارو خيلي پيچيده است .
بيمه ها بسياري از داروهاي تقويتي را كه پزشكان تجويز مي كنند پرداخت نمي كنند، چه بايد كرد؟
خوب كار خوبي نمي كنند كه پوشش نمي دهند، البته ما براي روستاييان، براي مادران باردار و نوزادان برخي داروهاي تقويتي مانند قطره آهن مولتي ويتامين و ويتامين اي را رايگان توزيع مي كنيم .
درباره طرح پزشك خانواده هم كه الزام برنامه چهارم و پنجم بود، بفرماييد اين طرح در چه حال است؟
اين طرح در دولت هاي پيشين هم در دو استان اجرا شد، ما هم آن را اصلاح كرديم و داريم آن را ادامه مي دهيم و براي نخستين بار متخصص در اين زمينه تربيت كرديم ، اما من از روز اول هم گفتم اگر همه همت و حمايت كنند در بهترين حالت اجراي كامل اين طرح 10 تا 15 سال طول مي كشد. ما جلوتر از برنامه هستيم و اكنون طرح پزشك خانواده در بسياري از شهرها اجرا مي شود، اما يكي از الزامات اجراي كامل اين طرح زيرساخت ، آي تي و نرم افزار است. ما طي يك سال و نيم گذشته نرم افزاري را طر احي كرديم كه همان پرونده الكترونيك سلامت است، كه مراحل آزمايش خود را طي مي كند و تا آن نباشد، نظام ارجاع قابل اجرا نيست .
نظر دهید