وبدا-روابط عمومي دانشگاه
برنامه سنجش سلامت جسماني و آمادگي تحصيلي نوآموزان بدو ورود به دبستان و پيش دبستاني
طرح سنجش سلامت جسماني و آمادگي تحصيلي نوآموزان بدو ورود به دبستان و پيش دبستاني از خرداد تا شهريورماه در پايگاه هاي طرح سنجش در سراسر كشور برگزار مي شود.
به گزارش روابط عمومي دانشگاه، همه ساله برنامه سنجش سلامت جسماني و آمادگي تحصيلي نوآموزان بدو وورد به دبستان در كشور اجرا مي شود كه در اين طرح نوآموز ابتدا به مدرسه محل ثبت نام مراجعه و پس از دريافت نوبت پايگاه سنجش با مراجعه به پايگاه سنجش و انجام ارزيابي هاي غربالگري در پايگاه سنجش و تكميل بخش مربوط به غربالگري در صورت عدم نياز به ارجاع نتايج ارزيابي ها در سامانه توسط مسئول پايگاه ثبت مي شود و در صورت نيار به ارجاع اين كار به مراكز تخصصي سنجش بينايي، شنوايي و جسمي حركتي و هوش صورت مي پذيرد و در ادامه مراجعه مجددد به پايگاه اوليه و ارائه نتيجه ارزيابي تخصصي به مسئول پايگاه جهت ثبت در سامانه انجام مي شود
مراجعه به مركز بهداشتي درماني جهت بررسي و تكميل كارت واكسيناسيون، تكميل فرم غربالگري پرونده الكترونيك و انجام معاينات پزشكي و مراجعه به مدرسه محل ثبت نام و يا اداره آموزش و پرورش استثنايي استان همراه با كارت واكسيناسيون جهت تكميل ثبت نام از ديگر اقداماتي است كه در اين طرح بايد صورت بپذيرد
در همين باره موارد زير جهت كسب اطلاعات بيشتر والدين به اطلاع مي رسد.
بر اساس آمارهاي جهاني بين 10 تا 15 درصد كودكان به نحوي داراي مشكلات جسمي، حسي يا ناتواني رشدي هستند و تشخيص به موقع اين كودكان نه تنها مي تواند از بروز و تشديد معلوليت ها در آن ها جلوگيري نمايد بلكه در رفع مشكلات آموزشي آنان نيز مؤثر واقع خواهد شد و عدم شناخت به موقع مشكلات اين كودكان باعث مي شود كه آنها دو تا سه سال در مدارس عادي مشغول به تحصيل شوند و پس از آن به واسطه وجود نارسايي هاي مختلف جسماني و يا كم تواني ذهني قادر به ادامه تحصيل نباشند و آنگاه به مراكز آموزش ويژه هدايت شوند. با توجه به اين ضرورت ها سازمان آموزش و پرورش استثنايي با همكاري دفاتر سلامت دو وزارتخانه آموزش و پرورش و بهداشت و درمان و آموزش پزشكي اقدام به اجراي برنامه سنجش سلامت جسماني و آمادگي تحصيلي نوآموزان بدو ورود به دبستان و پيش دبستاني نموده است.
اهداف و برنامه سنجش
اهداف اصلي و عمده اين برنامه، تشخيص و شناسايي به موقع نارسايي هاي جسمي، ارزيابي وضعيت آمادگي تحصيلي نوآموزان بدو ورود به دبستان، كمك به بهبود كيفي آموزش و كنترل بعضي از عوامل مؤثر بر افت تحصيلي است.
برنامه سنجش در دو مرحله مقدماتي (غربالگري) و تخصصي اجرا مي شود و نتايج ارزيابي تمامي نوآموزان در سامانه سنجش ثبت مي شود.
موارد ارزيابي در پايگاه سنجش
در پايگاه اوليه موارد ذيل مورد بررسي قرار مي گيرد و در صورت مشكوك بودن نوآموز به مشكل جهت بررسي دقيق تر به مرحله تخصصي ارجاع داده مي شود.
وضعيت ايمن سازي: سابقه واكسيناسيون توسط مراقب سلامت با توجه به كارت واكسن نوآموز مورد بررسي قرار گرفته و در صورت ناقص بودن ارجاع داده مي شود.
پايش رشدي: از طريق اندازه گيري قد، وزن، شاخص توده بدني، نمودار رشد نوآموز ترسيم مي شود.
ارزيابي بينايي: آزماينده بينايي ميزان و وضعيت بينايي چشم هاي نوآموز را با استفاده از چارت اسنلن و دفترچه ديدرنگ ارزيابي نموده و در صورت وجود مشكل، به مرحله تخصصي ارجاع مي دهد.
ارزيابي شنوايي: آزماينده شوايي با استفاده از دستگاه اديومتر غربال گر ميزان شنوايي نوآموز را ارزيابي كرده و درصورت نياز جهت آزمايشات تخصصي به مراكز سنجش شنوايي ارجاع مي دهد.
ارزيابي اختلالات گفتاري: وضعيت گفتار نوآموز توسط آزماينده شنوايي بررسي و در صورت وجود مشكل جهت پي گيري توصيه هاي لازم به والدين ارائه مي شود.
آمادگي تحصيلي: ميزان رشد نوآموز در حيطه هاي شناختي، زباني و اجتماعي و توانايي در فراگيري محتواي آموزشي توسط آزماينده مربوطه سنجيده شده و در صورت عدم كسب امتياز لازم به مرحله تخصصي ارجاع مي شود.
ارزيابي اتيسم: كودكاني كه در برقراري ارتباط و تعاملات اجتماعي مشكل دارند و داراي نشانه ها و علائم اختلال طيف اتيسم هستند جهت ارزيابي تخصصي ارجاع داده مي شوند.
دهان و دندان: وضعيت سلامت دندان ها از نظر وجود علائم غير عادي يا بيماري بررسي مي شوند.
معاينات پزشكي عمومي : پزشك از طريق گرفتن شرح حال نوآموز از والدين و انجام معاينت لازم موارد مشكوك را شناسايي و در صورت لزوم به متخصص ارجاع مي دهد و در پايان توصيه هاي لازم را جهت پي گيري در مدرسه كه توسط مراقب سلامت انجام مي شود متذكر مي شود.
به گزارش روابط عمومي دانشگاه، همه ساله برنامه سنجش سلامت جسماني و آمادگي تحصيلي نوآموزان بدو وورد به دبستان در كشور اجرا مي شود كه در اين طرح نوآموز ابتدا به مدرسه محل ثبت نام مراجعه و پس از دريافت نوبت پايگاه سنجش با مراجعه به پايگاه سنجش و انجام ارزيابي هاي غربالگري در پايگاه سنجش و تكميل بخش مربوط به غربالگري در صورت عدم نياز به ارجاع نتايج ارزيابي ها در سامانه توسط مسئول پايگاه ثبت مي شود و در صورت نيار به ارجاع اين كار به مراكز تخصصي سنجش بينايي، شنوايي و جسمي حركتي و هوش صورت مي پذيرد و در ادامه مراجعه مجددد به پايگاه اوليه و ارائه نتيجه ارزيابي تخصصي به مسئول پايگاه جهت ثبت در سامانه انجام مي شود
مراجعه به مركز بهداشتي درماني جهت بررسي و تكميل كارت واكسيناسيون، تكميل فرم غربالگري پرونده الكترونيك و انجام معاينات پزشكي و مراجعه به مدرسه محل ثبت نام و يا اداره آموزش و پرورش استثنايي استان همراه با كارت واكسيناسيون جهت تكميل ثبت نام از ديگر اقداماتي است كه در اين طرح بايد صورت بپذيرد
در همين باره موارد زير جهت كسب اطلاعات بيشتر والدين به اطلاع مي رسد.
بر اساس آمارهاي جهاني بين 10 تا 15 درصد كودكان به نحوي داراي مشكلات جسمي، حسي يا ناتواني رشدي هستند و تشخيص به موقع اين كودكان نه تنها مي تواند از بروز و تشديد معلوليت ها در آن ها جلوگيري نمايد بلكه در رفع مشكلات آموزشي آنان نيز مؤثر واقع خواهد شد و عدم شناخت به موقع مشكلات اين كودكان باعث مي شود كه آنها دو تا سه سال در مدارس عادي مشغول به تحصيل شوند و پس از آن به واسطه وجود نارسايي هاي مختلف جسماني و يا كم تواني ذهني قادر به ادامه تحصيل نباشند و آنگاه به مراكز آموزش ويژه هدايت شوند. با توجه به اين ضرورت ها سازمان آموزش و پرورش استثنايي با همكاري دفاتر سلامت دو وزارتخانه آموزش و پرورش و بهداشت و درمان و آموزش پزشكي اقدام به اجراي برنامه سنجش سلامت جسماني و آمادگي تحصيلي نوآموزان بدو ورود به دبستان و پيش دبستاني نموده است.
اهداف و برنامه سنجش
اهداف اصلي و عمده اين برنامه، تشخيص و شناسايي به موقع نارسايي هاي جسمي، ارزيابي وضعيت آمادگي تحصيلي نوآموزان بدو ورود به دبستان، كمك به بهبود كيفي آموزش و كنترل بعضي از عوامل مؤثر بر افت تحصيلي است.
برنامه سنجش در دو مرحله مقدماتي (غربالگري) و تخصصي اجرا مي شود و نتايج ارزيابي تمامي نوآموزان در سامانه سنجش ثبت مي شود.
موارد ارزيابي در پايگاه سنجش
در پايگاه اوليه موارد ذيل مورد بررسي قرار مي گيرد و در صورت مشكوك بودن نوآموز به مشكل جهت بررسي دقيق تر به مرحله تخصصي ارجاع داده مي شود.
وضعيت ايمن سازي: سابقه واكسيناسيون توسط مراقب سلامت با توجه به كارت واكسن نوآموز مورد بررسي قرار گرفته و در صورت ناقص بودن ارجاع داده مي شود.
پايش رشدي: از طريق اندازه گيري قد، وزن، شاخص توده بدني، نمودار رشد نوآموز ترسيم مي شود.
ارزيابي بينايي: آزماينده بينايي ميزان و وضعيت بينايي چشم هاي نوآموز را با استفاده از چارت اسنلن و دفترچه ديدرنگ ارزيابي نموده و در صورت وجود مشكل، به مرحله تخصصي ارجاع مي دهد.
ارزيابي شنوايي: آزماينده شوايي با استفاده از دستگاه اديومتر غربال گر ميزان شنوايي نوآموز را ارزيابي كرده و درصورت نياز جهت آزمايشات تخصصي به مراكز سنجش شنوايي ارجاع مي دهد.
ارزيابي اختلالات گفتاري: وضعيت گفتار نوآموز توسط آزماينده شنوايي بررسي و در صورت وجود مشكل جهت پي گيري توصيه هاي لازم به والدين ارائه مي شود.
آمادگي تحصيلي: ميزان رشد نوآموز در حيطه هاي شناختي، زباني و اجتماعي و توانايي در فراگيري محتواي آموزشي توسط آزماينده مربوطه سنجيده شده و در صورت عدم كسب امتياز لازم به مرحله تخصصي ارجاع مي شود.
ارزيابي اتيسم: كودكاني كه در برقراري ارتباط و تعاملات اجتماعي مشكل دارند و داراي نشانه ها و علائم اختلال طيف اتيسم هستند جهت ارزيابي تخصصي ارجاع داده مي شوند.
دهان و دندان: وضعيت سلامت دندان ها از نظر وجود علائم غير عادي يا بيماري بررسي مي شوند.
معاينات پزشكي عمومي : پزشك از طريق گرفتن شرح حال نوآموز از والدين و انجام معاينت لازم موارد مشكوك را شناسايي و در صورت لزوم به متخصص ارجاع مي دهد و در پايان توصيه هاي لازم را جهت پي گيري در مدرسه كه توسط مراقب سلامت انجام مي شود متذكر مي شود.
کپی لینک کوتاه خبر:
نظر دهید