وبدا-روابط عمومي دانشگاه
تشريح مراقبت هاي پرستاري در منزل در نشست خبري پيرامون اين موضوع
زهرا فرج زاده: ايجاد آرامش رواني در خانواده ها، مهم ترين ويژگي اجراي اين طرح است
بنا به گزارش روابط عمومي دانشگاه، در دومين نشست خبري پيرامون مراقبت هاي پرستاري در منزل (Home care) كه با هدف اطلاع رساني در راستاي دسترسي آحاد مردم و جامعه به مراقبت هاي پرستاري ايمن و با كيفيت و مزاياي استفاده از خدمات مراكز مشاوره و مراكز ارائه مراقبت هاي پرستاري در منزل، روز يكشنبه 1396/10/03 در سالن فجر معاونت تحقيقات و فناوري دانشگاه برگزار شد . زهرا فرج زاده گفت: ايجاد آرامش رواني در خانواده ها، مهم ترين ويژگي اجراي اين طرح است
مدير دفتر پرستاري دانشگاه علوم پزشكي با اشاره به اين كه خيلي مواقع نيازي به انتقال بيمار به بيمارستان نيست، اضافه كرد: با يك تماس پرستار و حتي پزشك متخصص در منزل براي درمان فرد حضور پيدا مي كند.
مدير دفتر پرستاري دانشگاه علوم پزشكي با اشاره به اين كه خيلي مواقع نيازي به انتقال بيمار به بيمارستان نيست، اضافه كرد: با يك تماس پرستار و حتي پزشك متخصص در منزل براي درمان فرد حضور پيدا مي كند.
زهرا فرج زاده مهم ترين مزيت اين طرح را بالابردن سطح كيفيت مراقبت ها و خدمت رساني دانست و افزود: نمي توان منكر كمبود نيرو در بيمارستان ها شد، ولي با اين طرح، اگر تعداد بيمار كمتر شود، پرستار مي تواند بهتر به بيماران بخش رسيدگي كند.
وي با اعلام اينكه بخش عفوني و داخلي هميشه با كمبود تخت مواجه بوده است، به گونه اي كه حتي بيماران به ساير بخش ها منتقل مي شوند، ولي طرح مراقبت هاي در منزل اين مشكل نيز مرتفع مي شود.
مدير دفتر پرستاري دانشگاه مسئله مهم ديگر را افزايش تعداد سالمندان، بيماري مزمن( صعب العلاج ، سرطان ، بيماري هاي خاص و ...) و نياز آنان به مراقبت، دانست و بيان كرد: با اين طرح خدمات مشاوره اي و تغذيه و حتي تغيير حالت و مكان براي سالمندان نيز ارائه مي شود.
فرج زاده، همچنين ادامه داد: اين طرح مجموعه اي از خدمات مراقبتي از پيشگيري تا توان بخشي و از مراقبت هاي اوليه تا خدمات پرستاري تخصصي و ويژه كه قابل ارائه در منزل و جامعه هستند ، مي باشد.
وي نحوه ارائه اين خدمات را به صورت هاي موردي ، شيفتي يا ساعتي طبق شرح وظايف رده هاي مختلف پرستاري اعلام كرد و افزود: هدف كلي، تأمين، حفظ و ارتقاء سلامت مددجويان و بيماران به صورت مستقيم و غيرمستقيم از طريق ارائه مراقبت هاي پرستاري مبتني بر نياز جامعه در زمينه هاي مراقبتي - مشاوره اي، آموزشي، درماني، توان بخشي است.
مدير دفتر پرستاري دانشگاه با بيان اين كه مهم ترين ويژگي اين طرح، ايجاد آرامش رواني در محيط خانواده ها است، خاطرنشان كرد: پس از ترخيص فرد از بيمارستان، تداوم و پيگيري مراقبت هاي پرستاري مددجويان با هماهنگي پزشك معالج بيمارستان در منزل ادامه خواهد داشت.
وي با اعلام اينكه بخش عفوني و داخلي هميشه با كمبود تخت مواجه بوده است، به گونه اي كه حتي بيماران به ساير بخش ها منتقل مي شوند، ولي طرح مراقبت هاي در منزل اين مشكل نيز مرتفع مي شود.
مدير دفتر پرستاري دانشگاه مسئله مهم ديگر را افزايش تعداد سالمندان، بيماري مزمن( صعب العلاج ، سرطان ، بيماري هاي خاص و ...) و نياز آنان به مراقبت، دانست و بيان كرد: با اين طرح خدمات مشاوره اي و تغذيه و حتي تغيير حالت و مكان براي سالمندان نيز ارائه مي شود.
فرج زاده، همچنين ادامه داد: اين طرح مجموعه اي از خدمات مراقبتي از پيشگيري تا توان بخشي و از مراقبت هاي اوليه تا خدمات پرستاري تخصصي و ويژه كه قابل ارائه در منزل و جامعه هستند ، مي باشد.
وي نحوه ارائه اين خدمات را به صورت هاي موردي ، شيفتي يا ساعتي طبق شرح وظايف رده هاي مختلف پرستاري اعلام كرد و افزود: هدف كلي، تأمين، حفظ و ارتقاء سلامت مددجويان و بيماران به صورت مستقيم و غيرمستقيم از طريق ارائه مراقبت هاي پرستاري مبتني بر نياز جامعه در زمينه هاي مراقبتي - مشاوره اي، آموزشي، درماني، توان بخشي است.
مدير دفتر پرستاري دانشگاه با بيان اين كه مهم ترين ويژگي اين طرح، ايجاد آرامش رواني در محيط خانواده ها است، خاطرنشان كرد: پس از ترخيص فرد از بيمارستان، تداوم و پيگيري مراقبت هاي پرستاري مددجويان با هماهنگي پزشك معالج بيمارستان در منزل ادامه خواهد داشت.
فرج زاده با تاكيد بر اين كه نظارت، كنترل و پيشگيري از حضور افراد فاقد صلاحيت در اين موسسات توسط واحد درمان دانشگاه انجام مي شود، بيان كرد: هر 3 ماه گزارشي از عملكرد اين شركت ها به معاونت درمان وزارت بهداشت و درمان ارسال مي شود.
وي به وظايف و اختيارات مراكز مشاوره و مراقبت پرستاري در منزل اشاره كرد و افزود: آموزش و خودمراقبتي در زمينه مراقبت هاي پرستاري به فرد ، خانواده و مددجو، انجام روش هاي مراقبتي مجاز ، همكاري با مراكز و موسسات بهداشتي درماني براي افزايش بهره وري اين مراكز و تأمين بخشي از مراقبت ها به بيماران در قالب خريد خدمات در محل مراكز درماني به صورت شيفتي يا پاره وقت از جمله اين وظايف است.
به گفته وي فردي كه تقاضاي راه اندازي موسسه مراقبت در منزل را دارد بايد واجد شرايط باشد، اضافه كرد: اگر شخصيت حقيقي باشد بايد داراي مدرك كارشناسي پرستاري با حداقل پنج سال سابقه كار باليني يا با مدرك كارشناسي ارشد و دكتراي پرستاري و دو سال سابقه كار باليني باشد.
مدير دفتر پرستاري دانشگاه خاطرنشان كرد: اگر شخصيت حقوقي باشد، مانند شركت هاي تعاوني خدمات بهداشتي درماني و يا ساير شركت ها و موسسات، داراي صلاحيت و شناسنامه ملي بوده و بايد حداقل دوسوم اعضاي موسس از پرستاران داراي شرايط مذكور باشند.
فرج زاده همچنين به وجود پزشك در كادر اين شركت اشاره كرد و ادامه داد: تمام مراكز موظف به معرفي حداقل يك پزشك عمومي به عنوان همكار كه در تمام ساعات فعاليت مركز در دسترس است، هستند.
وي روش هاي پذيرش بيماران را به سه صورت، ارجاع از موسسه درماني، ارجاع از مطب پزشك طرف قرارداد و يا مراجعه مستقيم اعلام و عنوان كرد: مركز موظف است در مورد درخواست بيمار يا وابستگان او براي انجام خدمات پرستاري در منزل ، قراردادي را كه حيطه عمليات مراقبتي و تعرفه و بهاي خدمات را مشخص مي كند تنظيم و به امضاي طرفين برساند.
مدير دفتر پرستاري با بيان اين كه تاكنون به علت تحت پوشش بيمه نبودن اين طرح، ارجاعي از طرف مراكز درماني نداشتيم، اضافه كرد: اميدواريم هر چه سريع تر اين طرح تحت پوشش بيمه قرار گيرد تا از هزينه هاي آن براي بيماران كاسته شود.
فرج زاده با ارائه آماري از عملكرد 3 ماهه فقط يكي از شركت هاي داخل استان، يادآور شد: در اين مدت، 68 مورد ويزيت پزشك متخصص، 153 ويزيت پزشك عمومي، 870 تزريق عضلاني، 965 وصل سرم، 48 پانسمان زخم بستر، 36 پانسمان زخم پاي ديابتي، 475 تعويض پانسمان، 86 خون گيري، 78 كشيدن بخيه، 440 مشاوره تلفني، 85 مشاوره حضوري و 112 اجاره تجيهزات انجام شده است.
به گفته وي اين تعداد نشان دهنده اعتماد مردم استان به خدمات شركت هاي مراقبت در منزل است.
مدير دفتر پرستاري دانشگاه علوم پزشكي خدمات قابل ارائه توسط اين شركت ها را اعلام كرد:
- ويزيت در منزل
- ارائه خدمات فيزيو تراپي، كار درماني و توانبخشي در منزل با دستور پزشك
- نگهداري بيماران ناتوان و نيازمند خدمات پرستاري در منزل با نظارت پزشك
- تزريقات و پانسمان در منزل با دستور پزشك
- انجام نمونه گيري خون و ادرار با دستور پزشك جهت انواع آزمايشات - انجام اقدامات تشخيصي اوليه مثل( راديوگرافي پرتابل، گرفتن نوار قلب و ....) با دستور پزشك
- انجام اقدامات اوليه درماني مثل ( احياء قلبي ريوي-سونداژ- شستشوي معده و اتل گيري ) زير نظر و دستور پزشك
- تهيه داروي تجويز شده توسط پزشك و ارائه به بيمار
-ويزيت اوليه بيمار در منزل و درصورت نياز به ارائه خدمات در مراكز درماني مجهز، انتقال بيمار به درمانگاه و يا بيمارستان طرف قرار داد با مركز
وي به وظايف و اختيارات مراكز مشاوره و مراقبت پرستاري در منزل اشاره كرد و افزود: آموزش و خودمراقبتي در زمينه مراقبت هاي پرستاري به فرد ، خانواده و مددجو، انجام روش هاي مراقبتي مجاز ، همكاري با مراكز و موسسات بهداشتي درماني براي افزايش بهره وري اين مراكز و تأمين بخشي از مراقبت ها به بيماران در قالب خريد خدمات در محل مراكز درماني به صورت شيفتي يا پاره وقت از جمله اين وظايف است.
به گفته وي فردي كه تقاضاي راه اندازي موسسه مراقبت در منزل را دارد بايد واجد شرايط باشد، اضافه كرد: اگر شخصيت حقيقي باشد بايد داراي مدرك كارشناسي پرستاري با حداقل پنج سال سابقه كار باليني يا با مدرك كارشناسي ارشد و دكتراي پرستاري و دو سال سابقه كار باليني باشد.
مدير دفتر پرستاري دانشگاه خاطرنشان كرد: اگر شخصيت حقوقي باشد، مانند شركت هاي تعاوني خدمات بهداشتي درماني و يا ساير شركت ها و موسسات، داراي صلاحيت و شناسنامه ملي بوده و بايد حداقل دوسوم اعضاي موسس از پرستاران داراي شرايط مذكور باشند.
فرج زاده همچنين به وجود پزشك در كادر اين شركت اشاره كرد و ادامه داد: تمام مراكز موظف به معرفي حداقل يك پزشك عمومي به عنوان همكار كه در تمام ساعات فعاليت مركز در دسترس است، هستند.
وي روش هاي پذيرش بيماران را به سه صورت، ارجاع از موسسه درماني، ارجاع از مطب پزشك طرف قرارداد و يا مراجعه مستقيم اعلام و عنوان كرد: مركز موظف است در مورد درخواست بيمار يا وابستگان او براي انجام خدمات پرستاري در منزل ، قراردادي را كه حيطه عمليات مراقبتي و تعرفه و بهاي خدمات را مشخص مي كند تنظيم و به امضاي طرفين برساند.
مدير دفتر پرستاري با بيان اين كه تاكنون به علت تحت پوشش بيمه نبودن اين طرح، ارجاعي از طرف مراكز درماني نداشتيم، اضافه كرد: اميدواريم هر چه سريع تر اين طرح تحت پوشش بيمه قرار گيرد تا از هزينه هاي آن براي بيماران كاسته شود.
فرج زاده با ارائه آماري از عملكرد 3 ماهه فقط يكي از شركت هاي داخل استان، يادآور شد: در اين مدت، 68 مورد ويزيت پزشك متخصص، 153 ويزيت پزشك عمومي، 870 تزريق عضلاني، 965 وصل سرم، 48 پانسمان زخم بستر، 36 پانسمان زخم پاي ديابتي، 475 تعويض پانسمان، 86 خون گيري، 78 كشيدن بخيه، 440 مشاوره تلفني، 85 مشاوره حضوري و 112 اجاره تجيهزات انجام شده است.
به گفته وي اين تعداد نشان دهنده اعتماد مردم استان به خدمات شركت هاي مراقبت در منزل است.
مدير دفتر پرستاري دانشگاه علوم پزشكي خدمات قابل ارائه توسط اين شركت ها را اعلام كرد:
- ويزيت در منزل
- ارائه خدمات فيزيو تراپي، كار درماني و توانبخشي در منزل با دستور پزشك
- نگهداري بيماران ناتوان و نيازمند خدمات پرستاري در منزل با نظارت پزشك
- تزريقات و پانسمان در منزل با دستور پزشك
- انجام نمونه گيري خون و ادرار با دستور پزشك جهت انواع آزمايشات - انجام اقدامات تشخيصي اوليه مثل( راديوگرافي پرتابل، گرفتن نوار قلب و ....) با دستور پزشك
- انجام اقدامات اوليه درماني مثل ( احياء قلبي ريوي-سونداژ- شستشوي معده و اتل گيري ) زير نظر و دستور پزشك
- تهيه داروي تجويز شده توسط پزشك و ارائه به بيمار
-ويزيت اوليه بيمار در منزل و درصورت نياز به ارائه خدمات در مراكز درماني مجهز، انتقال بيمار به درمانگاه و يا بيمارستان طرف قرار داد با مركز
مشاهده اين خبر در وبدا (پايگاه خبري - اطلاع رساني وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشكي)/ اينجا كليك نماييد.
کپی لینک کوتاه خبر:
نظر دهید