وبدا-روابط عمومي دانشگاه
تلاوت و تفسير هفتگي قرآن
دكتر بهنام: اولياء و بزرگان، از نفس خود گذشته و پيوسته به خدا دعوت مي كنند
بنا به گزارش روابط عمومي دانشگاه، محفل انس با قرآن كريم، صبح روز شنبه 1397/05/06 مطابق شنبه هاي گذشته در مسجد شهداي گمنام دانشگاه برگزار شد و بعد از تلاوت قرآن و تفسير آن نيز مراسم اداي احترام به مقام شامخ شهداي گمنام دانشگاه صورت گرفت.
استاد و پژوهشگر قرآن با اشاره به قول صبر و شكيبايي حضرت موسي(ع) به حضرت خضر(ع) و داستان سوار كشتي شدن آن ها گفت: خضر(ع) شروع به سوراخ كردن قسمتي از كشتي كرد كه موسي(ع) فورا برخلاف تعهدي كه داده بود اعتراض كرد و گفت كشتي را با اين هدف سوراخ كردي كه اهلش را غرق كني.
دكتر بهنام با بيان اينكه خضر(ع) به موسي(ع) گفت تذكر داده بودم كه روش تعليمي مرا تاب نمي آوري و نمي تواني صبر كني اضافه كرد: موسي(ع) نيز گفت به آنچه فراموش كردم مرا مواخذه نكن و بر من آسان بگير و بر اساس اين اصل مدير نيز مي طلبد كه آسان بگيرد
وي با اظهار اينكه دو مرتبه راه افتادند و اين بار به جواني رسيدند كه خضر(ع) او را به قتل رساند و موسي(ع) اعتراض كرد كه جواني پاك را بدون ارتكاب جرم كشتي و عجب كار زشت و ناپسندي انجام دادي خاطرنشان كرد: خضر(ع) تكرار كرد نگفتم نگفتم نمي تواني صبر كني و موسي(ع) دوباره فرصت خواست كه اگر باري ديگر معترض شد عذرش را بخواهد و با او مصاحبت نكند
حافظ كل قرآن و نهج البلاغه با بيان اينكه سومين مرتبه به راه افتادند و به آبادي رسيدند كه در روايات آمده است در شمال فلسطين به نام ناصره بود و عيسي(ع) نيز از همين روستا بوده و به همين دليل به عيسي ناصري مشهور و پيروانش را نصراني مي گويند كه اهاليش بسيار پست بودند و حاضر نبودند از غريبه اي پذيرايي كنند اضافه كرد گفت: زماني كه در حال خروج از اين روستا بودند، به ديواري رسيدند كه در حال فرو ريختن بود و خضر(ع) اين ديوار را تعمير كرد كه براي سومين بار مورد اعتراض موسي(ع) قرار گرفت كه چرا براي تعمير ديوار دستمزدي دريافت نكرده و اين بار خضر(ع) عذرش را خواست
وي با اظهار اينكه خضر(ع) اظهار داشت حكمت اين كارها را به او خواهد گفت تصريح كرد: در جلسه آينده اين موارد را مطرح خواهد كرد
استاد و پژوهشگرد قرآن در اين جلسه همچنين بيان داشت: نبي مكرم اسلام فرموده كه هركس يك گرسنه اي را سير كند، خداوند در روز قيامت او را از دري از درهاي بهشت وارد كند كه كسي جز مثل او كه اهل اطعام گرسنگان بوده وارد نمي شود
دكتر بهنام با اشاره به تفاوت هاي عرفان هاي الهي، خودساخته و شيطاني گفت: در عرفان هاي الهي، اولياء و بزرگان از نفس خود گذشته وهيچ گاه كسي را به سمت خود دعوت نمي كنند و پيوسته از دعوت به خدا مي گويند، مثل حضرت امام(ره) كه در اتفاقي مانند آزادسازي خرمشهر گفت خدا آن را آزاد كرد، ولي در عرفان هاي صوفي و شيطاني افراد به قطب و مرشد دعوت مي شوند و مي گويند در نماز بايد صورت شيخ ، پير و قطب در مجسم كنيد و شيخ به منزله كعبه است كه مي توان از آن به نفس پرستي نام برد
وي با بيان اينكه قطب در عرفان صوفي مي تواند به مو و بدن نامحرم نگاه كند، اضافه كرد: حتي كار به جايي ميرسد كه اگر نام اين شيخ يا قطب رو به زبان بياورد، بايد دهان خود را با گلاب شستشو داد و اگر كسي ساليان سال در خدمت اين استاد باشد، خوشا به سعادت او مي باشد.
حافظ كل قرآن و نهج البلاغه با بيان اينكه سومين مرتبه به راه افتادند و به آبادي رسيدند كه در روايات آمده است در شمال فلسطين به نام ناصره بود و عيسي(ع) نيز از همين روستا بوده و به همين دليل به عيسي ناصري مشهور و پيروانش را نصراني مي گويند كه اهاليش بسيار پست بودند و حاضر نبودند از غريبه اي پذيرايي كنند اضافه كرد گفت: زماني كه در حال خروج از اين روستا بودند، به ديواري رسيدند كه در حال فرو ريختن بود و خضر(ع) اين ديوار را تعمير كرد كه براي سومين بار مورد اعتراض موسي(ع) قرار گرفت كه چرا براي تعمير ديوار دستمزدي دريافت نكرده و اين بار خضر(ع) عذرش را خواست
وي با اظهار اينكه خضر(ع) اظهار داشت حكمت اين كارها را به او خواهد گفت تصريح كرد: در جلسه آينده اين موارد را مطرح خواهد كرد
استاد و پژوهشگرد قرآن در اين جلسه همچنين بيان داشت: نبي مكرم اسلام فرموده كه هركس يك گرسنه اي را سير كند، خداوند در روز قيامت او را از دري از درهاي بهشت وارد كند كه كسي جز مثل او كه اهل اطعام گرسنگان بوده وارد نمي شود
دكتر بهنام با اشاره به تفاوت هاي عرفان هاي الهي، خودساخته و شيطاني گفت: در عرفان هاي الهي، اولياء و بزرگان از نفس خود گذشته وهيچ گاه كسي را به سمت خود دعوت نمي كنند و پيوسته از دعوت به خدا مي گويند، مثل حضرت امام(ره) كه در اتفاقي مانند آزادسازي خرمشهر گفت خدا آن را آزاد كرد، ولي در عرفان هاي صوفي و شيطاني افراد به قطب و مرشد دعوت مي شوند و مي گويند در نماز بايد صورت شيخ ، پير و قطب در مجسم كنيد و شيخ به منزله كعبه است كه مي توان از آن به نفس پرستي نام برد
وي با بيان اينكه قطب در عرفان صوفي مي تواند به مو و بدن نامحرم نگاه كند، اضافه كرد: حتي كار به جايي ميرسد كه اگر نام اين شيخ يا قطب رو به زبان بياورد، بايد دهان خود را با گلاب شستشو داد و اگر كسي ساليان سال در خدمت اين استاد باشد، خوشا به سعادت او مي باشد.
مشاهده اين خبر در وبدا(پايگاه خبري - اطلاع رساني وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشكي)/اينجا كليك نماييد.
کپی لینک کوتاه خبر:
نظر دهید