رویداد علمی بین المللی با عنوان مقدمه ای بر فناوری های واقعیت مجازی و متاورس: کاربردها در آموزش و پزشکی برگزار شد
نشست علمی بین المللی با عنوان " مقدمه ای بر فناوری های واقعیت مجازی و متاورس: کاربردهای آن در آموزش و پزشکی" با همکاری مشترک مرکز تعالی آموزش مجازی و هوش مصنوعی معاونت آموزشی، مدیریت روابط عمومی و امور بین الملل دانشگاه، دانشکده پیراپزشکی و کمیته تحقیقات و فناوری دانشجویی دانشگاه در سایت آموزش و توانمند سازی پژوهشگران مرکز خدمات اطلاع رسانی دانشگاه علوم پزشکی بیرجند برگزار و با استقبال بسیار گسترده اعضای هیات علمی و دانشجویان همراه شد.
به گزارش روابط عمومی و امور بین الملل دانشگاه، بخش اول این رویداد، یک وبینار علمی به زبان انگلیسی بود که سخنرانی اصلی آن توسط دکتر ویلیام هارست، دانشیار رشته دیتا ساینس و شبیه سازی دیجیتال از دانشگاه واخنینگن هلند ایراد گردید. این استاد برجسته حوزه کاربرد شبیه سازی های دیجیتال در علوم زیستی و پزشکی توسط دکتر مجید زارع بیدکی، استاد میکروبیولوژی و مدیر مرکز تعالی آموزش مجازی و هوش مصنوعی معاونت آموزشی برای ایراد سخنرانی به این رویداد دعوت گردیده بود.
دکتر غلامرضا فعال معاون آموزشی دانشگاه، در این جلسه، با خیر مقدم به شرکت کنندگان، برگزاری رویدادهای بین المللی به میزبانی دانشگاه را اقدامی ارزشمند دانست و بر تداوم برنامه های این چنینی تاکید کرد
دکتر زارع ضمن اشاره به پروژه مشترک بین دانشگاه علوم پزشکی بیرجند و دانشگاه واخنینگن هلند که در زمینه "توسعه شبیه سازی دیجیتال با هدف تسهیل آموزش ساختمان و عمل توکسین های میکروبی با استفاده از فناوریهای واقعیت مجازی و متاورس در قالب یک برنامه دکترا در حال انجام است، دکتر ویلیام هارست و سابقه علمی ایشان را به شرکت کنندگان معرفی نمود. سپس وبینار با سخنرانی دکتر ویلیام هارست و پاسخ های ایشان به سوالات شرکت کنندگان ادامه یافت.
پس از پایان وبینار، بخش دوم رویداد در قالب یک کارگاه حضوری آشنایی با محصولات واقعیت مجازی ادامه یافت. در طی این کارگاه از "میکروسکوپ مجازی" که برای اولین بار در کشور و با استفاده از فناوری واقعیت مجازی در مرکز تعالی آموزش مجازی و هوش مصنوعی دانشگاه ساخته شده است، رونمایی گردید.
دکتر زارع در هنگام رونمایی و معرفی این میکروسکوپ، بیان داشت که این میکروسکوپ مجازی قادر است در یک محیط مجازی سه بعدی، تمامی قابلیت های تعاملی یک میکروسکوپ نوری را ارائه دهد.
وی ادامه داد که کاربرد آموزشی بسیار ارزشمند این میکروسکوپ مجازی در این است که دانشجویان در زمانی که نمونه واقعی از یک میکروسکوپ نوری را در اختیار نداشته باشند (مثلا در شرایطی مشابه همه گیری کرونا یا در زمان هایی که دانشجویان امکان حضور در آزمایشگاه و کار با میکروسکوپ را ندارند)، قادر خواهند بود با پوشیدن یک هدست مخصوص، تمامی تمرینات کار با یک میکروسکوپ نوری شامل تنظیم میکروسکوپی با بزرگنمایی های مختلف و مشاهده لام های میکروسکوپی را بخوبی با استفاده از این مدل شبیه سازی شده مبتنی بر فناوری واقعیت مجازی، درست به همانند یک میکروسکوپ واقعی انجام دهند.
نظر دهید