وبدا-روابط عمومي دانشگاه
هشدار حراست دانشگاه/ دكتر زراعتكار: هوشيار باشيد تا در دام كلاهبرداران گرفتار نشويد!
مدير حراست دانشگاه در خصوص لزوم هوشياري در برابر شگردهاي كلاهبرداران تلفني و پيامكي هشدار داد.
دكتر ولي الله زراعتكار در گفتگو با پايگاه اطلاع رساني خبري روابط عمومي دانشگاه گفت: در سنوات گذشته موارد متعددي از اقدام به كلاهبرداري تلفني رصد شده بود كه عمدتاً كلاهبرداران از شيوه يكسان استفاده مي كردند، بدين صورت كه تحت عنوان مسئول امور مالي واحد با افراد تماس مي گرفتند و اعلام مي كردند كه مبلغي پول اشتباهي به حسابتان واريز شده و لازم است در اسرع وقت با مراجعه به دستگاه خودپرداز نسبت به برگشت مبلغ اقدام كنيد!
دكتر ولي الله زراعتكار در گفتگو با پايگاه اطلاع رساني خبري روابط عمومي دانشگاه گفت: در سنوات گذشته موارد متعددي از اقدام به كلاهبرداري تلفني رصد شده بود كه عمدتاً كلاهبرداران از شيوه يكسان استفاده مي كردند، بدين صورت كه تحت عنوان مسئول امور مالي واحد با افراد تماس مي گرفتند و اعلام مي كردند كه مبلغي پول اشتباهي به حسابتان واريز شده و لازم است در اسرع وقت با مراجعه به دستگاه خودپرداز نسبت به برگشت مبلغ اقدام كنيد!
وي افزود: معمولا كلاهبرداران با شگرد عجله و شتاب و كم بودن زمان براي برگشت وجه، تلاش مي كنند تا فرصت فكر كردن و تامل را از مخاطب سلب نمايند يا با استفاده از الفاظ تهديد آميز مانند " اگر وجه را برگشت ندهيد حسابتان مسدود ميشود " مخاطب را در حالت نگراني قرار داده تا به چيزي غير از برگشت فوري وجه فكر نكند!
مدير حراست دانشگاه با اعلام اينكه در سال 95 حدود 30 مورد كلاهبرداري موفق از دانشگاهيان علوم پزشكي بيرجند انجام شده كه در مجموع بر اثر سهل انگاري و كم توجهي به توصيه هاي انجام شده 63 ميليون تومان از حسابشان خارج شده است خاطرنشان كرد: با اطلاع رساني و آگاه سازي گسترده و همچنين هوشياري و مراقبت كاركنان دانشگاه در واحدهاي تابعه علوم پزشكي در ساليان اخير، عليرغم تلاش زياد كلاهبرداران، آمار كلاهبرداري هاي موفق به شدت كاهش داشته است.
دكتر زراعتكار با بيان اينكه در سال جاري اقدام به كلاهبرداري از گروه هدف پزشكان، دندانپزشكان، داروسازان و اعضاي هيئت علمي افزايش قابل توجهي داشته است گفت: كلاهبرداران در شگرد جديد علاوه بر تماس تلفني، از طريق پيامك با نام ارسال كننده verify جهت فريب گروه هدف استفاده مي كنند.
مدير حراست دانشگاه با اعلام اينكه در سال 95 حدود 30 مورد كلاهبرداري موفق از دانشگاهيان علوم پزشكي بيرجند انجام شده كه در مجموع بر اثر سهل انگاري و كم توجهي به توصيه هاي انجام شده 63 ميليون تومان از حسابشان خارج شده است خاطرنشان كرد: با اطلاع رساني و آگاه سازي گسترده و همچنين هوشياري و مراقبت كاركنان دانشگاه در واحدهاي تابعه علوم پزشكي در ساليان اخير، عليرغم تلاش زياد كلاهبرداران، آمار كلاهبرداري هاي موفق به شدت كاهش داشته است.
دكتر زراعتكار با بيان اينكه در سال جاري اقدام به كلاهبرداري از گروه هدف پزشكان، دندانپزشكان، داروسازان و اعضاي هيئت علمي افزايش قابل توجهي داشته است گفت: كلاهبرداران در شگرد جديد علاوه بر تماس تلفني، از طريق پيامك با نام ارسال كننده verify جهت فريب گروه هدف استفاده مي كنند.
وي با اظهار اينكه اخيراً يك مورد كلاهبرداري موفق از اعضاي هيئت علمي دانشگاه صورت گرفته است گفت: انتظار مي رود اعضاي هيئت علمي و كاركنان دانشگاه ضمن هوشياري كامل، توصيه هاي حراست را در اين خصوص جدي بگيرند تا در دام كلاهبرداران گرفتار نشوند.
دكتر زراعتكار اضافه كرد: بطور كلي هرگونه درخواست تلفني و يا پيامكي مبني بر مراجعه به دستگاه خودپرداز (ATM) تحت هر عنوان كه باشد يا درخواست مشخصات و رمز دوم كارت بانكي، قطعاً مصداق كلاهبرداري است.
مدير حراست دانشگاه با بيان اينكه هرگونه اعلام واريز وجه اشتباهي تحت عنوان تماس از مديريت امور مالي يا حسابداري يا ساير واحدها و يا ارسال پيامك با اين عناوين نيز از مصاديق كلاهبرداري است تصريح كرد: از ديگر شگردهاي كلاهبرداران مي توان به دريافت جايزه برنده شدن در مسابقات يا جايزه خوش حسابي پرداخت قبوض و... از طريق مراجعه به دستگاه خودپرداز اشاره كرد كه مراجعه همان و خالي شدن حساب همان!
دكتر زراعتكار در ادامه از جامعه دانشگاهي علوم پزشكي بيرجند خواست در مواجهه با چنين تماس ها و پيامك هايي به هيچ عنوان به دستگاه خودپرداز مراجعه نكنند و بلافاصله تماس ها يا پيامكهاي مشكوك به كلاهبرداري را به حراست دانشگاه يا حراست واحد محل خدمت گزارش كنند.
وي با بيان اينكه عمده تماس هاي كلاهبرداران در ساعات غير اداري و روزهاي تعطيل صورت مي پذيرد تاكيد كرد: از همكاران تقاضا مي شود موارد مشكوك را در ساعات اداري به شماره 05632395037 و يا 05632395110 و در ساعات غير اداري به شماره همراه 09153621296 اطلاع دهند.
مدير حراست دانشگاه اعلام داشت: كانال اطلاع رساني حراست دانشگاه در شبكه پيام رسان سروش به آدرس: http://sapp.ir/sec.bums اطلاعات مناسبي در زمينه شگردهاي مختلف كلاهبرداران و ساير اطلاعات مورد نياز اداري و حفاظتي را در اختيار اعضاي هيئت علمي و كاركنان دانشگاه قرار مي دهد.
دكتر زراعتكار با بيان اينكه جا دارد از همكاري دستگاه قضايي، پليس فتا و پليس آگاهي استان در خصوص مقابله با اقدامات كلاهبرداران و پيگيري موارد اقدام به كلاهبرداري صميمانه تشكر و قدرداني نمايم گفت: افراد مالباخته مي توانند با مراجعه به پليس و مراجع قضايي از كلاهبرداران شكايت كنند اما بدون شك بهترين و ساده ترين راه، پيشگري از گرفتارشدن در دام كلاهبرداران است.
دكتر زراعتكار اضافه كرد: بطور كلي هرگونه درخواست تلفني و يا پيامكي مبني بر مراجعه به دستگاه خودپرداز (ATM) تحت هر عنوان كه باشد يا درخواست مشخصات و رمز دوم كارت بانكي، قطعاً مصداق كلاهبرداري است.
مدير حراست دانشگاه با بيان اينكه هرگونه اعلام واريز وجه اشتباهي تحت عنوان تماس از مديريت امور مالي يا حسابداري يا ساير واحدها و يا ارسال پيامك با اين عناوين نيز از مصاديق كلاهبرداري است تصريح كرد: از ديگر شگردهاي كلاهبرداران مي توان به دريافت جايزه برنده شدن در مسابقات يا جايزه خوش حسابي پرداخت قبوض و... از طريق مراجعه به دستگاه خودپرداز اشاره كرد كه مراجعه همان و خالي شدن حساب همان!
دكتر زراعتكار در ادامه از جامعه دانشگاهي علوم پزشكي بيرجند خواست در مواجهه با چنين تماس ها و پيامك هايي به هيچ عنوان به دستگاه خودپرداز مراجعه نكنند و بلافاصله تماس ها يا پيامكهاي مشكوك به كلاهبرداري را به حراست دانشگاه يا حراست واحد محل خدمت گزارش كنند.
وي با بيان اينكه عمده تماس هاي كلاهبرداران در ساعات غير اداري و روزهاي تعطيل صورت مي پذيرد تاكيد كرد: از همكاران تقاضا مي شود موارد مشكوك را در ساعات اداري به شماره 05632395037 و يا 05632395110 و در ساعات غير اداري به شماره همراه 09153621296 اطلاع دهند.
مدير حراست دانشگاه اعلام داشت: كانال اطلاع رساني حراست دانشگاه در شبكه پيام رسان سروش به آدرس: http://sapp.ir/sec.bums اطلاعات مناسبي در زمينه شگردهاي مختلف كلاهبرداران و ساير اطلاعات مورد نياز اداري و حفاظتي را در اختيار اعضاي هيئت علمي و كاركنان دانشگاه قرار مي دهد.
دكتر زراعتكار با بيان اينكه جا دارد از همكاري دستگاه قضايي، پليس فتا و پليس آگاهي استان در خصوص مقابله با اقدامات كلاهبرداران و پيگيري موارد اقدام به كلاهبرداري صميمانه تشكر و قدرداني نمايم گفت: افراد مالباخته مي توانند با مراجعه به پليس و مراجع قضايي از كلاهبرداران شكايت كنند اما بدون شك بهترين و ساده ترين راه، پيشگري از گرفتارشدن در دام كلاهبرداران است.
مشاهده اين خبر در وبدا(پايگاه خبري - اطلاع رساني وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشكي)/اينجا كليك نماييد.
کپی لینک کوتاه خبر:
نظر دهید