وبدا-روابط عمومی دانشگاه
هشدار مدیر حراست دانشگاه در خصوص تخلیه و کلاهبرداری های تلفنی
مدیر حراست دانشگاه با اشاره به هشدارهای قبلی این مجموعه در خصوص تخلیه و کلاهبرداری های تلفنی به همکاران هشدار داد مراقب باشند تا قربانی کلاهبرداران نشوند.
مدیر حراست دانشگاه اظهار داشت: شایع ترین ترفند کلاهبرداران این است که با افراد تماس گرفته و اعلام می دارند، فرد در مسابقه ای برنده شده یا بدلیل خوش حسابی در پرداخت قبوض تلفن و... مشمول دریافت هدیه یا کمک هزینه سفر به اماکن مقدس و... قرار گرفته و لازم است جهت دریافت آن به نزدیک ترین خودپرداز مراجعه نماید.
دکتر عبدالرزاق نژاد خاطرنشان کرد: ترفند دیگر کلاهبرداران در مورد کارمندان این است که فرد تماس گیرنده خود را از مسئولین امور مالی دانشگاه یا بیمارستان معرفی می کند و اعلام می دارد، اشتباهاً پولی به حساب شما واریز شده و لازم است فوراً با مراجعه به خودپرداز نسبت به برگشت پول اقدام کنید و گرنه حساب شما مسدود خواهد شد.
وی تصریح کرد: ترفند دیگر کلاهبرداری از همراهیان بیماران بستری در بخش های فاقد همراه این است که کلاهبردار به بخش فاقد همراه بیمار تماس می گیرد و خود را بعنوان پزشک همکار پزشک معالج بیمار یا دوست پزشک معالج یا یکی از پزشکان شاغل در دانشگاه معرفی نموده و ضمن کسب اطلاعات پرونده بیمار از پرستار بیمار شماره تماس همراه بیمار را اخذ نموده و طی تماس تلفنی با همراه بیمار اقدام به اخاذی به بهانه تهیه داروهای کمیاب جهت بیمار می نماید.
مدیر حراست دانشگاه ادامه داد: ترفند جدید کلاهبرداری از همراهیان بیماران در بخش داری همراه بیمار این است که کلاهبردار به بخش دارای همراه بیمار تماس می گیرد و خودش را بعنوان یکی از معتمدین شما اعم از پزشکان یا پرسنل درمانی معرفی مینماید و اعلام میدارد که جدیدترین بیماری که در بخش پذیرش شده را معرفی نماید آنوقت خودش را بعنوان یکی از آشنایان بیمار معرفی می نماید و درخواست میکند که گوشی تلفن را به همراه بیمار بدهید و از طریق خود همراه بیمار اطلاعات مورد نظرش اعم از شماره تلفن و... را دریافت و اقدام به اخاذی و کلاهبرداری می نماید.
دکتر عبدالرزاق نژاد برای پیشگیری از افتادن خود یا انداختن همراهیان بیماران در دام کلاهبرداران توجه به هشدارهای ذیل را ضروری عنوان کرد:
هیچگاه برای دریافت جایزه یا واریز وجه به حسابتان،لازم نیست به خودپرداز مراجعه کنید و موجودی خود را اعلام کنید.
هیچگاه مجاز به ارائه اطلاعات خصوصی بیماران به تماس گیرندگان تلفنی نمی باشید.
هیچگاه برای واریز وجه به حسابتان،لازم نیست رمز کارت شما را کسی داشته باشد.
در صورتی که بر اثر غفلت،رمز کارت خود(خصوصاً رمز دوم) را در اختیار کسی قرار دادید بلافاصله نسبت به تغییر آن اقدام کنید. ترجیحاً جهت ترکنش های الکترونیکی از رمز پویا استفاده کنید.
هیچ وقت با درخواست تلفنی یا پیامکی نباید پولی را برگشت بدهید.
در صورتی که فرد تماس گیرنده خود را از مسئولین مالی معرفی کند به هیچ عنوان به درخواست وی ترتیب اثر نداده و موضوع را در وقت اداری از واحد امور مالی بیمارستان استعلام کنید.
به طور معمول اینگونه اقدامات در زمان واریز حقوق و سایر دریافتی ها و در ایام پایان سال بیشتر مشاهده می شود.
تا حد امکان بیماران و همراهیانشان را در خصوص پیشگیری از اینگونه کلاهبرداری ها آموزش دهید.
در صورت برخورد با اینگونه موارد مراتب در اسرع وقت به اطلاع حراست واحد برسانید.
دکتر محمد ابراهیم عبدالرزاق نژاد مدیر حراست دانشگاه در گفت و گو با روابط عمومی دانشگاه در این خصوص گفت: در صورتی که افرادی تماس گرفته و خود را مقام مسئول از وزارت متبوع،دانشگاه،استانداری،بیمارستان و ... معرفی نموده و درخواست اطلاعاتی اعم از شماره تلفن های غیر عمومی نظیر تلفن، فاکس قسمت های اداری بیمارستان،شماره تلفن همراه یا منزل پزشکان،پرسنل ، شماره تلفن بیماران و همراهیان بیماران و اطلاعاتی مربوط به مسئولین بیمارستان،برنامه کاری پرسنل کشیک و اطلاعات بیماران بستری را داشته باشند،از ارائه اطلاعات مورد درخواست اکیداًخودداری نموده و مراتب را در اسرع وقت، در وقت اداری به حراست بیمارستان و در وقت غیر اداری به سوپروایزر کشیک اطلاع دهید.
وی خاطرنشان کرد:یکی از شگردهای این افراد برای به دست آوردن اطلاعات مورد نظر،برخورد از موضع بالا،تهدید و بهره برداری از نقاط ضعف احتمالی شماست و همچنین یکی دیگر از شگردهای این افراد استراق سمع اطلاعات شما در زمان درخواست اطلاعات جهت ثبت در دفاتر و سیستم های اطلاعاتی بیمارستان می باشد که جهت جلوگیری از این استراق سمع انجام ملاحظات لازم مدنظر قرار بگیرد.
مدیر حراست دانشگاه اظهار داشت: شایع ترین ترفند کلاهبرداران این است که با افراد تماس گرفته و اعلام می دارند، فرد در مسابقه ای برنده شده یا بدلیل خوش حسابی در پرداخت قبوض تلفن و... مشمول دریافت هدیه یا کمک هزینه سفر به اماکن مقدس و... قرار گرفته و لازم است جهت دریافت آن به نزدیک ترین خودپرداز مراجعه نماید.
دکتر عبدالرزاق نژاد خاطرنشان کرد: ترفند دیگر کلاهبرداران در مورد کارمندان این است که فرد تماس گیرنده خود را از مسئولین امور مالی دانشگاه یا بیمارستان معرفی می کند و اعلام می دارد، اشتباهاً پولی به حساب شما واریز شده و لازم است فوراً با مراجعه به خودپرداز نسبت به برگشت پول اقدام کنید و گرنه حساب شما مسدود خواهد شد.
وی تصریح کرد: ترفند دیگر کلاهبرداری از همراهیان بیماران بستری در بخش های فاقد همراه این است که کلاهبردار به بخش فاقد همراه بیمار تماس می گیرد و خود را بعنوان پزشک همکار پزشک معالج بیمار یا دوست پزشک معالج یا یکی از پزشکان شاغل در دانشگاه معرفی نموده و ضمن کسب اطلاعات پرونده بیمار از پرستار بیمار شماره تماس همراه بیمار را اخذ نموده و طی تماس تلفنی با همراه بیمار اقدام به اخاذی به بهانه تهیه داروهای کمیاب جهت بیمار می نماید.
مدیر حراست دانشگاه ادامه داد: ترفند جدید کلاهبرداری از همراهیان بیماران در بخش داری همراه بیمار این است که کلاهبردار به بخش دارای همراه بیمار تماس می گیرد و خودش را بعنوان یکی از معتمدین شما اعم از پزشکان یا پرسنل درمانی معرفی مینماید و اعلام میدارد که جدیدترین بیماری که در بخش پذیرش شده را معرفی نماید آنوقت خودش را بعنوان یکی از آشنایان بیمار معرفی می نماید و درخواست میکند که گوشی تلفن را به همراه بیمار بدهید و از طریق خود همراه بیمار اطلاعات مورد نظرش اعم از شماره تلفن و... را دریافت و اقدام به اخاذی و کلاهبرداری می نماید.
دکتر عبدالرزاق نژاد برای پیشگیری از افتادن خود یا انداختن همراهیان بیماران در دام کلاهبرداران توجه به هشدارهای ذیل را ضروری عنوان کرد:
هیچگاه برای دریافت جایزه یا واریز وجه به حسابتان،لازم نیست به خودپرداز مراجعه کنید و موجودی خود را اعلام کنید.
هیچگاه مجاز به ارائه اطلاعات خصوصی بیماران به تماس گیرندگان تلفنی نمی باشید.
هیچگاه برای واریز وجه به حسابتان،لازم نیست رمز کارت شما را کسی داشته باشد.
در صورتی که بر اثر غفلت،رمز کارت خود(خصوصاً رمز دوم) را در اختیار کسی قرار دادید بلافاصله نسبت به تغییر آن اقدام کنید. ترجیحاً جهت ترکنش های الکترونیکی از رمز پویا استفاده کنید.
هیچ وقت با درخواست تلفنی یا پیامکی نباید پولی را برگشت بدهید.
در صورتی که فرد تماس گیرنده خود را از مسئولین مالی معرفی کند به هیچ عنوان به درخواست وی ترتیب اثر نداده و موضوع را در وقت اداری از واحد امور مالی بیمارستان استعلام کنید.
به طور معمول اینگونه اقدامات در زمان واریز حقوق و سایر دریافتی ها و در ایام پایان سال بیشتر مشاهده می شود.
تا حد امکان بیماران و همراهیانشان را در خصوص پیشگیری از اینگونه کلاهبرداری ها آموزش دهید.
در صورت برخورد با اینگونه موارد مراتب در اسرع وقت به اطلاع حراست واحد برسانید.
کپی لینک کوتاه خبر:
نظر دهید